Przejazdy kierowane są nie tylko do miłośników kolei, ale także każdego kto chce nietypowo i ciekawie spędzić czas lub zobaczyć miasto z innej, rzadko doświadczanej perspektywy. Oprócz odcinków dostępnych dla rozkładowych pociągów pasażerskich będzie można przejechać się po odcinkach, którymi na co dzień poruszają się tylko pociągi towarowe. Podczas zmian kierunku jazdy można wyjść na peron, obejrzeć dworzec, obserwować lokomotywę wykonującą manewry oraz odpinanie i podpinanie jej do składu. Istnieje również okazja, aby zajrzeć do kabiny maszynisty i przyjrzeć się pulpitowi sterowniczemu. W trakcie jazdy i zmian kierunków będzie można posłuchać opowieści klubowego przewodnika, który opowie o historii miejsc, które odwiedzimy. Wybierając się z nami na wycieczkę wspierasz ratowanie zabytków kolejnictwa – wszystkie zyski ze sprzedaży przeznaczane są na remonty lub prace bieżące przy naszym zabytkowym taborze.
Pociągi poprowadzi lokomotywa spalinowa SM30 z lat 50 lub 60, z wagonami osobowymi serii Bi z 1929r. Skład nie jest ogrzewany, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w przypadku niższych temperatur.
W pociągu funkcjonuje bar serwujący kawę z ekspresu, herbatę i zimne napoje. Można w nim także kupić klubowe gadżety. Cały zysk ze sprzedaży w barze przeznaczamy na cele statutowe klubu.
Zaplanowaliśmy trzy pociągi w ciągu dnia (12.03.2023). Każdy pojedzie inną trasą, stąd ich nazwy, które odnoszą się do kierunku jazdy i rejonu naszego miasta: “Zakamarki północne”, “Zakamarki południowe” oraz “Zakamarki zachodnie”. Pierwszym pojedziemy między innymi w rejonie dawnego Portu Miejskiego, gdzie zachowała się historyczna zabudowa przemysłowa. Port zbudowano w latach 1897 – 1901 na osiedlu Kleczków. Od początku swojego istnienia był także ściśle związany z koleją. W wypadku pociągu “Zakamarki Południowe” ciekawostką będzie przejazd koło Wzgórza Gajowickiego po odcinku obwodnicy towarowej, gdzie skład wjedzie na najwyższy punkt kolejowy we Wrocławiu a jest nim specjalna stalowa estakada zabudowana na drugim wiadukcie nad ul. Grabiszyńską. Warto wspomnieć, że obwodnicę towarową otwarto już w 1896 roku. Trzeci pociąg, o nazwie “Zakamarki Zachodnie” zabierze nas na wycieczkę m.in. na stację Wrocław Gądów, zbudowaną jeszcze w XIX wieku. Powstała na linii Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej, czyli tej, która łączyła Wrocław z Berlinem. Na co dzień wjeżdżają tutaj jedynie pociągi towarowe. Wrocław Gądów był niegdyś stacją rozrządową, do dziś zachowały się tu specjalne górki rozrządowe, po których spuszczano wagony w celu uformowania składu. Dalej pociąg pojedzie łącznicą dla pociągów towarowych, a która wznosi się nad poziom pozostałych torów i przebiega koło Stacji Wrocław Nowy Dwór i dawnej lokomotywowni przy ul. Hermanowskiej. To okazja do doświadczenia widoków, na jakie nie mają okazji pasażerowie pociągów osobowych na co dzień. W dawnej lokomotywowni z kolei, stacjonowały do początku lat 90 jedne z ostatnich czynnych parowozów we Wrocławiu. A przed drugą wojną światową znajdował się tu warsztat elektrotrakcyjny dla niemieckiej elektrycznej kolei Dolnego Śląska. Dochód z biletów na pociągi, przeznaczony jest na utrzymanie zabytkowych wagonów i lokomotyw z kolekcji klubu, a tych wciąż przybywa, zgodnie ze statutowym celem stowarzyszenia, jakim jest ratowanie zabytków kolejnictwa.
Niezbędne linki:
https://kskwroclaw.pl/kolejowe-zakamarki-wroclawia/
https://www.facebook.com/events/1574916779695762?ref=newsfeed
https://www.facebook.com/kskwroclaw
Informacja Prasowa: Klub Miłośników Kolei