Zapraszamy na dwa znakomite koncerty muzyki żydowskiej w ramach Głogowskich Spotkań Jazzowych. Koncert jest zarazem kontynuacją projektu „Muzyka w ruinach” i odbędzie się w ruinach Kościoła Św.Mikołaja w Głogowie.
Klezmorim Trio to zespół złożony z absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej, których połączyła pasja do aszkenazyjskiej i bałkańskiej muzyki klezmerskiej. Są obecnie jednym z najbardziej uznanych i rozchwytywanych zespołów wykonujących ten rodzaj muzyki. To wyjątkowe trio stworzyło perfekcyjne połączenie tradycyjnych melodii żydowskich i współczesnych, autorskich aranżacji, co daje niezapomniany efekt na długo pozostający w pamięci słuchaczy. Ich koncerty przyjmowane są przez publiczność niezwykle entuzjastycznie.
Formacja jest mieszanką muzycznych stylów i osobowości. Muzycy poznali się na krakowskim Kazimierzu i są na stałe związani z tym miejscem. Klezmorim Trio tym razem przeniesie nas do przedwojennego, żydowskiego świata. Posłuchamy najpiękniejszych pieśni i piosenek żydowskich takich jak „Dona, donna”, „Jidysze Mame”, „Baj mir” czy „Tumbalalajka”.
PGR – w skrócie Projekt Grzegorza Rogali. To autorski projekt lidera wyrażający myśl o spotkaniu muzycznym kultur. W tej pojemnej koncepcji mieszczą się jazz, muzyka etniczna oraz „poważna”, poezja Brunona Szulca, motywy biblijne, czy hip-hopowy free-style.
Można się o tym przekonać słuchając 2 wydanych już płyt, które znaczą historię od powstania PGR w 2008 roku. Pierwsza z nich „Enthuzjazzm” wydana w 2011 roku to egzotyczny mix muzyki klezmerskiej, latynoskiej i jazzu, na której wystąpił m.in. raper „Wujek samo Zło”, to w pewnym sensie ukłon w stronę Johna Zorna – muzycznego postmodernisty, którego 2 utwory znajdują się na płycie. Kolejny,wydany w 2014 roku album „Poezjazz” , to przede wszystkim bardziej osobisty wymiar muzyki z tytułami odnoszącymi się do ukochanych osób (Song for Basia), ale także poetyckie teksty „Pieśni nad Pieśniami” i Brunona Szulca. Obie płyty zostały nagrane z Izraelską saksofonistką Sagit Zilberman, która jest nie tylko gościem na płytach, ale także ich współautorką. Z zespołem współpracowali także Maciej Sikała, Cezary Konrad, czy Regis Molina Reynaldo – kubański „brylant” saksofon.
PGR dwukrotnie otrzymał grant Berklee College of Music, jego muzyka gościła w UK Jazz Radio, a z ważniejszych scen na których zespół wystąpił można wymienić Festiwal Jazz w Ruinach, Festiwal Jazz od Nowa, Letnia Akademia Jazzu, Flugery Lwowa, B-flat – Berlin, Jazz Schmiede – Duesseldorf, Teatr Agnieszki, Osieckiej, Festiwal Kolory Polski, Muzeum Historii Żydów Polskich i Parlament RP.
Kolejna podróż zespołu przebiega w czasie. Cofając się o 440 lat odkrywamy renesansową muzykę, złotego wieku. Dwóch wspaniałych twórców łączy siły, aby stworzyć dzieło unikalne. Jest nim „Psałterz Polski”. Jan Kochanowski przekłada na język polski Księgę Psalmów i proponuje Mikołajowi Gomółce ich muzyczne opracowanie Ten ledwie po kilku miesiącach przynosi 150 psalmów w układzie 4 głosowym. Powstaje dzieło wyjątkowe na skalę europejską, łączy tekst i muzykę najwyższej próby. Dzięki rytmizacji zachowuje naturalną akcentację języka polskiego, w psalmach spotykamy elementy obcych tańców (pawany, czy gagliardy). Jest to więc kwintesencja polskiego renesansu, wiernego tradycji, ale czerpiącego też z dorobku kultury europejskiej.
Teksty psalmów są podane przez sopran – Babarę Rogalę, a pozostałe linie realizują instrumentaliści: muzycy jazzowi z Europy (USA, Niemiec, Szwecji i Polski). Melodie i treści psalmów stają się dla członków zespołu tematami do improwizacji, przeradzając się we wspólne kulminacje. Mamy więc muzyczną podróż spiętą renesansową, „złotą” – chciałoby się rzec, klamrą.