Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Jest umowa na zakup nowoczesnych tramwajów – pierwszy pojedzie przez Wrocław za dwa lata

KK przez KK
14 września 2020
w Wiadomości
1

We wrześniu 2023 po Wrocławiu jeździć będzie 25 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów wyprodukowanych przez poznański Modertrans. Pierwszy Moderus Gamma pojawi się najpóźniej jednak już za dwa lata.

W trzecim roku od podpisania umowy dotrą do nas pozostałe pojazdy – tak wynika z informacji o podpisanej dziś w ubiegłym tygodniu umowie między MPK Wrocław sp. z o.o. a Modertrans Poznań sp. z o.o. Kontrakt jest zwieńczeniem przetargu zorganizowanego przez wrocławskiego przewoźnika, o wyniku którego informowaliśmy w naszym portalu.

Najkorzystniejszą ofertę złożył właśnie Modertrans Poznań, deklarując dostawę tramwajów za blisko 205 mln zł, czyli 8,2 mln zł za sztukę. MPK zgodnie z umową ma prawo do zamówienia kolejnych 21 tramwajów według takich samych zasad. Jeśli do tego dojdzie, po wrocławskich torach jeździć będzie 46 Moderusów Gamma. Modertrans wygrał również przetarg na generalny remont tramwajów 205 WrAS (to przegubowe, częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane przez wrocławski Protram).

Komunikacja miejska to mój priorytet – inwestujemy w nowy tabor i remonty torowisk. Dość powiedzieć, że w ciągu dwóch lat na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów i 40 nowych niskopodłogowych tramwajów, a kolejne 42 sztuki modernizujemy. Łącznie na sam tabor dla MPK wydaliśmy od początku mojej kadencji ponad pół miliarda złotych. Na tym jednak nie koniec. Właśnie podpisana umowa pozwoli nam na zakup kolejnej partii tramwajów, którymi wrocławianie już niebawem pojadą nowymi trasami na Nowy Dwór i Popowice. To także nie wszystko, gdyż oprócz budowy dwóch zupełnie nowych linii tramwajowych prowadzimy #TORYwolucję – czyli kompleksowe remonty naszych torowisk. Przeznaczamy na te prace 80 mln zł rocznie, tak aby jakość podróży po szynach we Wrocławiu była coraz wyższa – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

W samym podpisaniu umowy można doszukiwać się pewnej symboliki. Parafowanie kontraktu miało miejsce na Stadionie Wrocław godzinę przed meczem miejscowego Śląska z Lechem Poznań. Oczywiście wolałbym, aby Śląsk Wrocław wygrywał wszystkie mecze, również z Lechem Poznań, bo nie dość, że Modertrans często wygrywa wrocławskie przetargi, to jeszcze Lech zdecydowanie zbyt dobrze radzi sobie na boisku. Abstrahując od piłkarskich zmagań, cieszy mnie, że tak duże zlecenie zdobyła polska firma z zakładem produkcyjnym w kraju, przy tym taka, która dała się poznać jako solidny partner. – żartobliwie komentował podpisane umowy prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Wrocławskie Moderusy Gamma będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, około 32-metrowa konstrukcja oparta będzie na czterech skrętnych wózkach.  Gdy zakończymy podpisany dziś kontrakt, Wrocław będzie miastem, do którego dostarczyliśmy najwięcej tramwajów. W ramach tej umowy do stolicy Dolnego Śląska trafią w pełni niskopodłogowe tramwaje z rodziny Moderus Gamma, dostosowane do wymagań wrocławskiego MPK. To, co charakteryzuje te pojazdy, to nowoczesny design i lekka konstrukcja. Dodatkowo, pojazdy dla Wrocławia zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności. Teraz, po podpisaniu umowy, możemy rozpocząć uzgodnienia i prace projektowe – wyjaśniał podczas podpisywania umowy wiceprezes Modertransu Piotr Pawlak. Tworząc specyfikację przetargową położyliśmy duży nacisk na to, żeby konstrukcja tramwajów była lekka, a nacisk osi był równomiernie rozłożony, aby negatywnie nie oddziaływały na nasze tory oraz rozjazdy – dodał prezez Krzysztof Balawejder.

Rynek pojazdów szynowych jest specyficzny. Nie kupuje się gotowego towaru „z półki”. Zamawiający określa, jakie parametry ma spełniać pojazd, a producent dopiero po podpisaniu umowy zaczyna budować, czasem nawet konstruować odpowiednie pojazdy (oczywiście najczęściej w oparciu o swoje dotychczasowe realizacje i know-how). Tak więc Gammy dla Wrocławia jeszcze nie istnieją, ale wiadomo, że będą to konstrukcje zbliżone do modeli już jeżdżących m.in. po Poznaniu, ale nie identyczne. Poza tym, wiele szczegółowych ustaleń będzie dokonywanych na etapie produkcji pierwszego egzemplarza.

Jedno jest już pewne – tramwaje będą nie tylko nowoczesne, ale i ładne. Ich charakterystyczny design będzie stanowił rozwinięcie wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego, tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC. Producent dał MPK 5 lat gwarancji na pojazdy, a dodatkowo na perforację korozyjną, pękania i powłoki lakiernicze – 15 lat.

Tagi: infrastrukturainwestycjetransport
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Zaczęło się od krzyku kobiety – można odzyskać skradzione przedmioty

Następny wpis

Wrocławianki mają swój skwer – nowa zielona wyspa w mieście

Następny wpis

Wrocławianki mają swój skwer – nowa zielona wyspa w mieście

Komentowane 1

  1. Pingback: Nie 25, ale 46 tramwajów dla Wrocławia – przewoźnik miejski rozszerza kontrakt - Wrocławskie Fakty

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT