Firmy, takie jak Traficar, Panek, Lime czy Blinkee.city, oferujące wynajem pojazdów na minuty, muszą mierzyć się z problemem parkowania przez użytkowników w miejscach niedozwolonych. Widzisz nieprawidłowo pozostawiony pojazd tego typu? Możesz zgłosić to w aplikacji Wheelme.
Wzmożony ruch na ulicach, ograniczona liczba miejsc parkingowych i brak stosownych regulacji w zakresie pozostawiania skuterów czy hulajnóg w miastach skłaniają kierowców do parkowania w miejscach niedozwolonych. Sprawy nie ułatwia fakt, że na ulicach pojawia się coraz więcej pojazdów – już nie tylko prywatnych, ale nawet współdzielonych. To pokazuje, że problem z odpowiednim parkowaniem pojazdów mają nie tylko właściciele aut prywatnych, ale również użytkownicy pojazdów na minuty.
Wrocławski startup Wheelme znalazł na to sposób. Wheelme, jako platforma MaaS (Mobility-as-a-Service), która na jednej mapie agreguje wszystkie pojazdy na minuty dostępne w miastach, postanowiła stawić czoło temu problemowi. Wszystko dzięki udostępnieniu w aplikacji możliwości zgłaszania nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów.
Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie tej funkcjonalności, ponieważ zdajemy sobie sprawę z problemu związanego z nieprawidłowym parkowaniem pojazdów. Wychodzimy z założenia, że współpraca w takim zakresie pomoże nie tylko porządkować przestrzeń mieście, ale również znacznie poprawi komfort poruszania się osobom niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami czy osobom starszym, dla których wyminięcie hulajnogi stojącej na środku chodnika może stanowić realny problem – mówi jeden z założycieli Wheelme Mateusz Młodawski.
Dla samych użytkowników cały mechanizm zgłoszenia pojazdów jest bardzo prosty. Wystarczy zaznaczyć w aplikacji nieprawidłowo zaparkowany pojazd, zrobić zdjęcie oraz wybrać powód zgłoszenia. Cały proces jest oparty o technologię machine learning, która automatycznie wykrywa, czy na zdjęciu faktycznie widoczny jest pojazd. Po otrzymaniu wiadomości, Wheelme przesyła konkretnemu operatorowi informację zawierającą dokładną lokalizację, numer pojazdu, datę i godzinę zgłoszenia oraz powód. Dzięki temu firma, do której należy pojazd, może w szybki sposób zareagować na powstały incydent, co w efekcie pozwoli jej zaoszczędzić czas i pieniądze.
Wprowadzeniem tego rozwiązania chcielibyśmy pomóc nie tylko miastu i mieszkańcom, ale również operatorom pojazdów na minuty, dla których problem ze złym parkowaniem ich pojazdów pociąga za sobą nieprzyjemne skutki związane nie tylko z negatywnymi emocjami w mediach społecznościowych, ale również z egzekwowaniem zapłat mandatu czy ściągnięcia auta z parkingu, gdzie został odholowany. Dodatkowo taki pojazd nie zarabia na siebie. Korzyści z wprowadzenia takiego narzędzia będą mieć również sami użytkownicy pojazdów na minuty, którzy w sytuacji nieprawidłowego pozostawienia pojazdu zostaną o tym sprawnie poinformowani, i tym samym będą mogli uniknąć wysokiego mandatu, związanego chociażby z holowaniem pojazdu przez straż miejską, bo operator może zdecydowanie szybciej reagować – mówi Mateusz Młodawski.
Firmy, takie jak Traficar, Panek, Lime czy Hop.City muszą mierzyć się z pozostawianiem przez użytkowników pojazdów w niedozwolonych, czasami bardzo absurdalnych miejscach. W internecie często publikowane są zdjęcia porzuconej przy brzegu rzeki hulajnogi, czy postawionego na samym środku chodnika skutera. O ile przepisy dotyczące parkowania samochodów na minuty są uregulowane, o tyle brak jest stosownych regulacji w zakresie parkowania elektrycznych jednośladów. Miasta stoją zatem przed wyzwaniem dotyczącym uporządkowania tej przestrzeni.
Gdy straż miejska wystawi mandat lub odholuje nieprawidłowo zaparkowany pojazd na minuty, firma udostępniająca dany pojazd musi wszcząć odpowiednią procedurę, która polega na wskazaniu osoby, która zakończyła przejazd w niedozwolonym miejscu. Sprawy komplikują się dodatkowo w sytuacji egzekwowania uiszczenia opłat za nieprawidłowe parkowanie lub odebranie auta z parkingu, gdzie został odholowany. Operatorzy pojazdów na minuty w swoich regulaminach wyraźnie zaznaczają, że odpowiedzialność za opłacenie mandatów spoczywa na osobie, która niewłaściwie zaparkowała pojazd. Niektóre firmy dodatkowo zabierają dostęp do konta użytkownikowi, któremu taki incydent zdarza się zbyt często, a inne obciążają konto dodatkową opłatą. Nie zmienia to faktu, że w przypadku odholowania lub wystawienia mandatu na taki pojazd – operator musi poświęcić swój czas i pieniądze, by rozwiązać całą sprawę.
W niektórych europejskich miastach wprowadzono rozwiązania, które porządkują kwestie parkowania wszystkich pojazdów na minuty, dzięki wyznaczeniu odpowiednich stref do pozostawienia np. hulajnóg. W Polsce wciąż można potknąć się o pozostawiony na środku chodnika skuter czy hulajnogę, nie wspominając o utrudnianiu osobom niepełnosprawnym czy rodzicom z wózkami poruszania się po chodnikach.
Wheelme wychodzi naprzeciw oczekiwaniom współczesnych miast i ich mieszkańców udostępniając rozwiązanie, które może usprawnić cały proces porządkowania ulic z nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów na minuty. Dodatkowo w aplikacji niedługo pojawi się nowa funkcja, która pomoże użytkownikom zaplanować podróż po mieście z punktu A do punktu B, wskazując najlepsze i najtańsze środki transportu, którymi dana osoba może komfortowo dojechać do celu.
W końcu przestrzeń miejska jest środowiskiem życia społeczności i ważne jest, by kultura odpowiedniego gospodarowania tą przestrzenią była oparta na konkretnych potrzebach mieszkańców, którzy coraz częściej muszą zmagać się z problemem pełnych parkingów, nieprzejezdnych ulic czy korków i opóźnień komunikacji miejskiej.