Samorząd Wrocławia cyklicznie przeprowadza badania dotyczące przemieszczania się mieszkańców Wrocławia i gmin sąsiednich.
Pierwsze Kompleksowe Badania Ruchu. Pierwsze odbyły się w latach 2010/11, kolejne w 2018 r., a w 2024 r. odbędzie się ich najnowsza edycja, która swoim obszarem, poza stolicą Aglomeracji Wrocławskiej, obejmie także dziewięć gmin ościennych. To bardzo ważne badania. Są pełnym źródłem wiedzy o podróżach po Wrocławiu i okolicach. W 2024 są szczególnie interesujące – bo pokażą, jak zmieniało się nasze podróżowanie w związku z oddaniem strategicznych inwestycji transportowych takich jak np. tramwaj przez Popowice czy na Nowy Dwór, Alei Wielkiej Wyspy czy obwodnicy Leśnicy. Wyniki badań powinny być znane pod koniec tego roku
Jednym z głównych składowych badań są wywiady ankietowe przeprowadzane z mieszkańcami w ich gospodarstwach domowych, podczas których zbiera się informacje o wszystkich podróżach, które odbyli oni w typowy dzień roboczy. W badaniu uczestniczy zazwyczaj około 1% losowo wybranych mieszkańców. Oznacza to, że kilka tysięcy osób biorących udział w ankietowaniu umożliwia poznanie pełnego obrazu tego w jakich godzinach, skąd, dokąd, jakimi środkami transportu i w jakim celu przemieszczamy się po Wrocławiu i okolicach – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Łącznie ankieterzy spotkają się z około 9 tysiącami osób. Wywiadujący będą wyposażeni w identyfikatory, ubrani w specjalne koszulki i kamizelki. Każdy będzie miał przy sobie kopię listu podpisanego przez prezydenta Wrocławia uzasadniającego potrzebę przeprowadzenia tego badania. Ankieterzy będąodwiedzać mieszkańców w domach i mieszkaniach, ale także rozmawiać z nimi np. na przystankach. Badania te przeprowadza się także za pomocą pomiarów liczby samochodów, rowerzystów i pieszych oraz liczby pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej. Kamery oraz obserwatorzy liczą pojazdy i podróżnych w kilkuset punktach pomiarowych, co pozwala na wierne odwzorowanie sytuacji transportowej na ulicach i w komunikacji zbiorowej w całym badanym obszarze.
Dzięki badaniom wiemy na przykład, że w 2018 r. 41% podróży wrocławianie odbywali samochodami osobowymi, a mieszkańcy gmin sąsiednich aż 66%, co przekładało się na ponad 240 tys. aut wjeżdżających codziennie do Wrocławia. Z kolei podróże wrocławian w prawie 28% stanowiły przejazdy komunikacją zbiorową, a podróże mieszkańców gmin ościennych jedynie w 14%. Znaczna część tych wszystkich podróży była związana z pracą, a więc były to codziennie obowiązkowe dojazdy – opisuje Monika Kozłowska-Święconek.
W czasie badania zdiagnozowane zostaną także najczęściej wybierane linie transportu zbiorowego, najbardziej oblegane odcinki tras tramwajowych, czy też stacje i dworce kolejowe z największą liczbą pasażerów. Wszystko to i wiele innych danych pozwoli na racjonalne i efektywne planowanie rozwoju transportu w mieście, jak na przykład korekty siatki połączeń komunikacji zbiorowej, lokalizację nowych parkingów P&R czy planowanie nowych inwestycji drogowych.
Tegoroczne badania rozpoczynamy zaraz po świętach. Bardzo liczymy na zaangażowanie wrocławianek i wrocławian. O postępach i kolejnych etapach będziemy informować na bieżąco – bo przed nami cała kampania informacyjna. Badania potrwają do końca roku szkolnego– dopowiada Bartłomiej Wiertel z ViaVistula, czyli firmy przeprowadzającej badanie.