Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Jak poprawnie czytać etykiety i nie marnować żywności?

KK przez KK
1 października 2021
w Biznes
0
Jak poprawnie czytać etykiety i nie marnować żywności?

Większość Polaków czyta etykiety kupowanych produktów. Jak wynika z badania Ipsos, z różną częstotliwością robi to aż 76% badanych [1]. Najważniejszą dla nich informacją jest termin przydatności do spożycia (68%)[2]. Czy każdy potrafi poprawnie zinterpretować daty na opakowaniu?

Niestety nie. Dlatego marka Winiary łączy siły z twórcami aplikacji „Too Good To Go” i dołącza do kampanii „Często Dobre Dłużej” – jej celem jest ułatwienie konsumentom rozumienia dat ważności i ograniczenie marnowania dobrych produktów. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności [3], aż 64% dorosłych nie wie co oznaczają daty na opakowaniach produktów spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do”. 10% [4] żywności marnuje się na skutek tego niezrozumienia, a to prowadzi do wyrzucania dobrych produktów.

Dlatego marka Winiary dołączyła do kampanii „Często Dobre Dłużej” realizowanej przez twórców aplikacji do walki z marnowaniem jedzenia „Too Good To Go” i na opakowaniach wybranych artykułów będzie umieszczać piktogramy opatrzone hasłami „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”. Zachęcają one, by wykorzystując te zmysły, zweryfikować czy produkt po upływie daty minimalnej trwałości nadaje się do spożycia. Współpraca jest częścią kampanii Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach której marka prowadzi działania edukacyjne i podpowiada konsumentom, jak ograniczyć marnowanie żywności, zachęcając m.in. do planowania zakupów i odpowiedzialnego gotowania oraz dzielenia się z potrzebującymi.

Na czym polega różnica w zapisie?

Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a producent zobowiązuje się, że nie zmieni on właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Po jej upływie produkt wciąż będzie bezpieczny do spożycia. Konsument sam może ocenić czy produkt może zostać spożyty.

Określenie „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i łatwo psującej się żywności. Po upływie daty na opakowaniu produkt uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia i nie można go spożywać.

Terminy „najlepiej spożyć przed” lub „najlepiej spożyć przed końcem” określają datę minimalnej trwałości produktu i także po tej dacie mogą być dobre do spożycia. Dlatego przed wyrzuceniem zapakowanej żywności zawsze warto poddać ją testowi trzech zmysłów, by uniknąć wyrzucania jedzenia. Także my jako konsumenci możemy mieć wpływ na to, jak długo produkt będzie nadawał się do spożycia. Warto zapoznać się z informacją dotyczącą rekomendowanego sposobu przechowywania i się do niego stosować. Pamiętajmy też, aby unikać wystawiania żywności na takie czynniki, jak słońce, bardzo wysokie temperatury czy wilgoć – komentuje Szymon Ulkowski – kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej, Nestlé Polska. 

„Często Dobre Dłużej” to pierwsza taka kampania w Polsce. Startuje 29 września: w Dniu Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności ONZ. Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy naszego zespołu oraz partnerów zaowocowały kampanią „Często Dobre Dłużej”. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności – zapewnia Anna Kurnatowska, Country Managerka „Too Good To Go” w Polsce.

Obok marki Winiary należącej do Nestlé, w kampanii udział biorą takie firmy i marki jak: Brodowski Owoce, Cherry Tree, Danone, Danio, FRoSTA, Herbapol, Kaufland, Pan Pomidor, Pszczelarz Kozacki, Puffins, Spiżarnia Rydzyńska, Zjedz sobie. Patronem honorowym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a partnerami Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Firma Chr. Hansen. Marka Auchan postanowiła wesprzeć kampanię pod kątem edukacyjnym.

[1] IPSOS, „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków Edycja 2021″. Badanie realizowane od lipca do sierpnia 2021 metodą TAPI (w domach respondentów przy użyciu tabletów) na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie osób 15+, N=804;
[2] j.w. (dane dla osób, którym zdarza się czytać etykiety N=611);
[3] https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/01/Banki-%C5%BBywno%C5%9Bci_-Raport-Nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf;
[4] https://ec.europa.eu/food/safety/food-waste/eu-actions-against-food-waste/date-marking-and-food-waste_en.
Poprzez: PAP MediaRoom / Nestlé Polska
Tagi: kampanie społecznePAPzdrowie
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Będzi(n)e lepiej? Chemeko-System Gwardia Wrocław powalczy o pierwsze zwycięstwo w sezonie

Następny wpis

Premier Mateusz Morawiecki we Wrocławiu – kto zakłócił wystąpienie na UWr?

Następny wpis
Premier Mateusz Morawiecki we Wrocławiu – kto zakłócił wystąpienie na UWr?

Premier Mateusz Morawiecki we Wrocławiu - kto zakłócił wystąpienie na UWr?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Nightskating wraca do Wrocławia

Nightskating wraca do Wrocławia

25 czerwca 2025
Rozwijamy współpracę w ramach

Rozwijamy współpracę w ramach UrbanCard

27 czerwca 2025
Patron z duszą i tradycją

Patron z duszą i tradycją – Stawy Milickie wspierają wrocławskie łowisko Park Glinianki

24 czerwca 2025
Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Radisson w Sky Tower

Radisson w Sky Tower

1 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty
Kultura

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum
Inne

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Niebawem przejedziemy całą
Blisko Wrocławia

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Radisson w Sky Tower
Biznes

Radisson w Sky Tower

1 lipca 2025
Dolny Śląsk już jest
Dolny Śląsk

Dolny Śląsk już jest wielki – w finale zagra o zostanie piłkarską legendą

1 lipca 2025
Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą
Inne

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT