MPK Wrocław przedstawiło dalsze plany inwestycji w tabor. Ogłoszono nowe przetargi, w tym na modernizację tramwajów typu Skoda 19T. Spółka zamierza także dalej inwestować w autobusy niskoemisyjne.
Rewolucja taborowa we Wrocławiu, to nie tylko zakup nowego taboru, a także modernizacja istniejącego, przedłużająca jego żywotność i zwiększająca komfort podróżowania. Na nowo wyremontowanej zajezdni tramwajowej Gaj MPK Wrocław zaprezentowało plany modernizacji pojazdów oraz inwestycji w nowy tabor tramwajowy i autobusowy.
- Skoda od nowa
Głównym tematem konferencji była modernizacja dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T. Pojazdy te od lat stanowią ważny element floty tramwajowej Wrocławia – na co dzień po wrocławskich torach jeździ ich 31. Wyprodukowane w 2010 r., znajdują się obecnie w fazie, gdzie ich modernizacja staje się niezbędna dla utrzymania wysokiej jakości usług komunikacyjnych. MPK Wrocław ogłasza przetarg na modernizację 6 pojazdów, z możliwością dalszego rozszerzenia o pozostałych 25, tak by ostatecznie odnowione zostały wszystkie Skody 19T we flocie.
Modernizacja tramwajów Skoda 19T obejmie szeroki zakres działań mających na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa i efektywności eksploatacji. W ramach prac, tramwaje zostaną dokładnie przejrzane oraz poddane kompleksowemu remontowi, w zakresie którego znajdzie się m.in. wymiana napędów na nowe, bardziej energooszczędne, renowacja całej konstrukcji oraz układu hamulcowego tramwaju, oraz instalacja nowoczesnego systemu poręczy i oświetlenia LED. Dodatkowo, tramwaje zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez modernizację drzwi, platform dla wózków oraz wymianę systemów monitoringu oraz informacji pasażerskiej.
W ramach ogłoszonego przez MPK Wrocław przetargu, wyłoniony zostanie wykonawca prac. Pierwsza zmodernizowana Skoda ma przyjechać do Wrocławia 12 miesięcy po podpisaniu umowy. Kolejne tramwaje będą modernizowane w tempie 3 miesięcy na pojazd, zapewniając szybki zwrot zmodernizowanych tramwajów do eksploatacji.
- Tabor, który elektryzuje
Oprócz modernizacji tramwajów, MPK Wrocław planuje również inwestycje w nowy tabor autobusowy, z naciskiem na pojazdy niskoemisyjne. Uruchomiony został przetarg na zakup kolejnych 21 autobusów elektrycznych. Otwarcie ofert już 27 maja. Planowo chodzi o kupno 21 autobusów, w tym 9 autobusów przegubowych i 12 jednoczłonowych, mogących pokonywać dziennie do 300 km, na bateriach ładowanych w zajezdniach i podczas postoju.
Zakup ten możliwy będzie dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek MPK o dofinansowanie został już bardzo dobrze oceniony pod kątem formalnym i merytorycznym. Obecnie czekamy na ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie oceny finansowej. Środki do dyspozycji NFOŚiGW pochodzić będą z funduszy unijnych w ramach KPO – zaznacza prezes MPK Witold Woźny.
Celem prowadzonych przez MPK Wrocław działań jest elektryfikacja dwóch kolejnych linii autobusowych, tj. linii 106 i 129, prowadzących, odpowiednio z Dworca Głównego i ul. Poświęckiej na wrocławskie lotnisko. Obecnie autobusy elektryczne eCitaro – nowoczesne, klimatyzowane, komfortowe, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – obsługują linię K, pierwszą prawdziwie zieloną, niskoemisyjną linię autobusową. Rozbudowywana będzie także infrastruktura – mowa o mobilnej ładowarce do szybkiego ładowania elektrobusów na zajezdni oraz dwóch stacjach ładowania na terenie Portu Lotniczego.
W maju rozpoczną się także pogłębione testy autobusu elektrycznego o wydłużonym czasie pracy baterii, umożliwiającym pokonanie na jednym ładowaniu nawet 400 km. Do września MPK Wrocław prowadzić będzie także testy różnych modeli autobusów z napędem wodorowym, tak by w przyszłości i one zasiliły wrocławski tabor.
Rewolucja trwa
Jak zapowiada MPK Wrocław, w planach jest dalsze rozszerzanie oraz modernizacja taboru. W ubiegłym roku wrocławskie tramwaje przejechały 14 mln km, to o 3 miliony kilometrów więcej niż w poprzednim roku – tłumaczy Witold Woźny, wskazując na potrzebę modernizacji flotu. To efekt uruchomienia nowych, liczących łącznie 11 km, tras przez Szczepin i Popowice oraz na Nowy Dwór.
Żeby realizować nowe połączenia potrzebujemy nowego, niezawodnego, nowoczesnego taboru. Sukcesywnie przyjeżdżają do Wrocławia Moderusy Gamma, w sumie będzie ich 46 za 372 mln zł. Niedługo dotrą do nas także następne Pesy Twist 146N, planowo tabor zasil 24 takich pojazdów – mówi prezes MPK Witold Woźny.
MPK Wrocław podkreśla, jak ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy są ogłoszone przetargi oraz prowadzone testy nowego taboru. Od ich wyniku zależeć będzie najbliższa przyszłość i kierunki rozwoju wrocławskiej komunikacji publicznej.