„Home Beyond the Borders?” („Dom ponad granicami?”) to projekt multidyscyplinarny oparty na motywach powieści „Dom dzienny, dom nocny” laureatki Nagrody Nobla Olgi Tokarczuk.
Ewa Żurakowska, autorka koncepcji, scenariusza, a także performerka w spektaklu, wybrała fragmenty książki, które były jej szczególnie bliskie, a scenariusz stworzyła wspólnie z polskim reżyserem Maciejem Gorczyńskim, z którym pracowała wcześniej przy spektaklu „Requiem” oraz przy produkcji online pt. „Bieguni”.
Chciałam zrobić monodram odwołujący się do moich osobistych doświadczeń z życia na polsko-czeskim pograniczu i oswajania lokalnego środowiska, ale także do doświadczeń życia w obu krajach. Zaintrygował mnie temat tożsamości, bycia „w domu” i bycia „w obcym kraju” czy „na obcej ziemi” – mówi Ewa Żurakowska.
Spektakl eksploruje temat domu jako przestrzeni tożsamości, domu jako ciała i ciała jako domu. Rodzi pytania o przekraczanie granic między ludźmi a światami, snem a rzeczywistością, wspólnotą a intymnością. Porusza wątki tożsamości, zapuszczania korzeni, wykorzeniania i powrotu – akcja spektaklu, jak i książki, toczy się na „ziemiach odzyskanych” o korzeniach polskich, czeskich i niemieckich. Mieszkając w Pradze, Żurakowska pracowała jednocześnie w Pałacu Gorzanów na ziemi kłodzkiej. – Transgraniczny kontekst tego, co chciałam opowiedzieć w spektaklu, zestawiony został z regionalnym aspektem książki, którą napisała Olga Tokarczuk w małej polskiej wsi przy granicy z Czechami – opisuje performerka.
Monodram nawiązuje m.in. do zawartych w dziele Tokarczuk lokalnych legend i opowieści z ziemi kłodzkiej i noworudzkiej. Przeniesie publiczność do świata snów pełnego dźwięków, poetyckich obrazów i onirycznych tekstów, projekcji wideo i ruchu. Ważną częścią spektaklu jest muzyka wykonywana na żywo przez Żurakowską wspólnie z Pawłem Kopciem i Katarzyną Kolczyńską-Niemierowską. Choreografię stworzyła francuska tancerka i performerka Cécile Da Costa, a za scenografię i projekcje wideo odpowiedzialna jest Iwona Bandzarewicz. Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, Miasta Pragi, Ministerstwa Kultury Republiki Czeskiej oraz Krajowego Funduszu Kultury Republiki Czeskiej.