Oleśnica to miasto o bogatej historii i znaczącym potencjale rozwojowym. Stąd w ramach dążenia do poprawy infrastruktury transportowej oraz zachowania dziedzictwa kulturowego miasta, przystąpiono do renowacji zabytkowego dworca kolejowego.
Prace renowacyjne, związane z dworcem w Oleśnicy, stanowią krok ku rewitalizacji tego kluczowego węzła komunikacyjnego. Koszt całej operacji szacowany jest na 54,8 miliona złotych. Odzwierciedla to skalę i znaczenie projektu dla miasta i jego mieszkańców. Rozpoczęcie prac zaplanowano na październik 2024 roku. Z kolei zakończenie inwestycji datowane jest na luty 2026 r. Do przetargu, ogłoszonego przez kolejową spółkę PKP S.A., przystąpiło siedem przedsiębiorstw. 21 listopada 2023 roku do realizacji zadania inwestycyjnego wybrano BERGER Bau – firmę o ugruntowanej pozycji na rynku budowlanym, specjalizującą się w realizacji różnorodnych projektów infrastrukturalnych oraz z zakresu budownictwa ogólnego.
W ramach renowacji zostaną przywrócone historyczne elementy, takie jak ceglana elewacja, stolarka okienna i drzwiowa, elementy drewniane oraz wiata peronowa przydworcowa. Zakłada się także wyburzenie wtórnej nadbudówki w skrzydle wschodnim oraz odtworzenie historycznej pergoli od strony północnej. Budynek toalet zostanie zaadaptowany na letnią poczekalnię oraz pojawią się także nowe wyjścia na patio. Budynek techniczny przy dworcu zostanie wyburzony. W budynku głównym wszystkie instalacje zostaną wymienione.
Wnętrze odrestaurowanego dworca przewiduje hol, który będzie pełnił funkcję poczekalni. Zostaną tam ulokowane toalety oraz lokale usługowe, w tym kiosk i gastronomia. Ponadto, planuje się umieszczenie stylizowanego napisu nad lokalem. W odpowiedzi na zgłoszone zapotrzebowanie, w budynku pojawi się także kasa Polregio. Pomieszczenia na parterze zostaną przeznaczone na samorządową działalność edukacyjno-warsztatową – zawierając salę wielofunkcyjną i część biurową. Na piętrze planowane są lokale komercyjne do wynajmu, dwie sale konferencyjne. Powstaną także windy.
Historyczne elementy, takie jak powojenne stalowo-szklane przegrody, ceramiczne posadzki i okładziny ścian, będą częściowo odrestaurowane i wyeksponowane. Zakres prac remontowych i adaptacyjnych jest znaczący ze względu na wielkość obiektu, jego stan oraz przyszłe funkcje – mówi dyrektor ds. budownictwa ogólnego BERGER Bau Marcin Sikora.
Uzyskanie pozwolenia na budowę planowane jest na sierpień 2024 r., natomiast zakończenie prac renowacyjnych przy elewacji przewidziane jest na październik 2025 r. Na historycznym dworcu planowane jest zastosowanie systemów PSIM, BMS oraz BSKD. Zamierzamy zminimalizować zakłócenia dla codziennego funkcjonowania dworca poprzez wprowadzenie zastępczego ruchu pieszych. Będzie on dostosowany do bieżącego etapu prac. Podróżnym udostępnimy tymczasowy dworzec – do ich obsługi. Wyznaczymy oraz oznakujemy również nowe dojścia do peronów – dodaje Marcin Sikora.
- Firma BERGER Bau ma już na swoim koncie remonty wielu innych obiektów dworcowych na terenie Polski.
- Sukcesem zakończyły się realizacje dworców w takich miastach jak Strzelin, Zgorzelec, Malczyce, Kąty Wrocławskie, Wałbrzych, Dąbrowa Górnicza, Świebodzin, Witnica oraz Węgliniec. Ten ostatni obiekt został nagrodzony w konkursie Modernizacja Roku 2023. Z kolei w styczniu 2024 roku oddane do użytku zostały dworce w Babimoście i Nowinach Wielkich.
- BERGER Bau ma ponad 100-letnie doświadczenie w branży budowlanej, charakteryzujące się innowacyjnym know-how z zakresu budownictwa i stale pogłębiającymi swoją wiedzę ekspertami, dbającymi o najwyższą jakość wykonywanych usług. Firma realizuje zadania infrastrukturalne w kluczowych obszarach budowlanych, na przykład dotyczące budowy dróg, mostów, wznoszenia budynków i ochrony środowiska.