Dobra kondycja gospodarcza Dolnego Śląska i jego wysokie wyniki w rankingach ekonomicznych są rezultatem wielu czynników. Jednym z nich z pewnością jest sprawna realizacja strategii rozwoju regionu, a także umiejętnie prowadzona „dyplomacja” gospodarcza.
Dzięki funduszom unijnym na Dolnym Śląsku prowadzonych jest wiele działań mających na celu przyciąganie inwestorów oraz promowanie naszego potencjału gospodarczego za granicą. Na szczególną uwagę zasługuje z pewnością projekt „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza”. Zakłada on w sumie ponad 52 działania, w tym misje gospodarcze i wizyty na zagranicznych rynkach, a także spotkania informacyjne oraz kampanię promocyjną. Wszystko po to, aby ułatwić dolnośląskim przedsiębiorcom rozwijanie swoich firm i zdobywanie kontaktów zagranicznych.
O potrzebie swoistej gospodarczej „dyplomacji” mówił podczas wczorajszej konferencji prasowej marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylskiego. Będziemy promować wszystkie dolnośląskie inteligentne specjalizacje – to nasze najsilniejsze punkty na globalnym rynku gospodarczym i ekonomicznym. Szczególną uwagę poświęcamy jednak sektorowi technologii informacyjno – komunikacyjnych. Ta branża rozwija się niezwykle dynamicznie, dostrzegamy to i chcemy pomóc dolnośląskim przedsiębiorcom współpracować z najlepszymi – wyjaśniał marszałek.
Going Global to zestaw wzajemnie się uzupełniających narzędzi i instrumentów, które region całkowicie bezpłatnie udostępni chętnym mikro, małym i średnim przedsiębiorcom z Dolnego Śląska. Specjaliści, w konsultacji z przedsiębiorcami, wytypowali kierunki i rynki posiadające największy potencjał inwestycyjny, na których promowane będą rodzime firmy. To nie tylko wydarzenia takie jak np. EXPO Dubaj, Japan IT Week, czy targi E3, ale również wykorzystanie możliwości jakie daje Regionalne Biuro Województwa Dolnośląskiego w Dreźnie.
Projekt Going Global warty jest niemal 4 mln zł, z czego unijne dofinansowanie sięga 3,4 mln zł. Warto wspomnieć, że to tylko jeden z kilku projektów, dzięki którym będziemy promować gospodarkę Dolnego Śląska i jego potencjał. W sumie jest ich 7 na ogólną kwotę 11 milionów złotych – podkreślał dyrektor Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej Jerzy Michalak.
Wprawdzie projekt wspiera wszystkie regionalne inteligentne specjalizacje, to główny nacisk położony został na sektor ICT. Dolny Śląsk jest jednym z krajowych liderów w branży gamingowej i oprogramowania, branża ta ma też największy potencjał rozwojowy i internacjonalizacji, stąd chęć promocji rodzimych producentów oprogramowania, gier, grafiki, VR, AR, itp.
We wczorajszej konferencji brał udział Jakub Korczyński – prezes firmy Giant Lazer reprezentującej właśnie branżę IT, a dokładniej świat wirtualnej rzeczywistości (VR). Zaprezentował on widoczne na zdjęciu urządzenia, służące nie tylko do rozrywki i gry, ale przede wszystkim do nauki. Dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii, zainteresowany może zdobywać kompetencje w rozmaitych dziedzinach niższym kosztem i często efektywniej.
Nasza firma uczestniczyła w wyjazdach i korzystała już w przeszłości z programu Urzędu Marszałkowskiego i właśnie zbieramy tego owoce. Można nawiązać wiele kontaktów, poznaliśmy na nich ludzi, których zainteresowała nasza działalność i są zainteresowani podjęciem współpracy. To podmioty z Niemiec, Węgier czy Azji, więc perspektywy są ogromne. Dzięki wyjazdowi dostaliśmy na przykład wsparcie firmy HTC, która jest gigantem w tej branży – mówił Jakub Korczyński.
W ramach Going Global Dolnośląscy przedsiębiorcy będą mogli uczestniczyć w największych na świecie targach i konferencjach branżowych, a w niektórych przypadkach również wziąć w nich udział jako wystawcy. Samorząd, w ramach otrzymanego dofinansowania, pokryje wszystkie koszty z tym związane, od biletów lotniczych, przez noclegi, wizy, wyżywienie, aż po karty wstępu na targi lub przestrzeń wystawową – zdradzał szczegóły projektu dyrektor Wydziału Współpracy z Zagranicą UMWD Karol Przywara.
Zapytaliśmy jakie jeszcze drogi promocji dolnośląskich przedsiębiorstw przewiduje. Naszym celem jest zbudowanie świadomości na całym świecie, że DOLNY Śląsk to bardzo silnie rozwijający się region. Poza targami i wyjazdami zamierzamy przygotować spot, promujący nasze województwo w kilku wersjach, ponieważ będzie kierowany na różne rynki. Klip będzie trwałym narzędziem i kapitałem, który możemy później wykorzystać na wiele sposobów – dodał Karol Przywara.
W najbliższych tygodniach odbędą się spotkania dla przedsiębiorców informujące o zaplanowanych w projekcie działaniach. Od dzisiaj na stronie www.umwd.dolnyslask.pl będzie można znaleźć formularz zgłoszeniowy, za pomocą którego każdy przedsiębiorca może zgłosić chęć otrzymywania informacji o projekcie „Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza” oraz innych zagranicznych działaniach realizowanych przez Wydział Współpracy z Zagranicą. Formularz można znaleźć w zakładce „współpraca z zagranicą”.
Maciej Fedorczuk