W pierwszej fazie inwestycji, która właśnie została zakończona, zainstalowano ponad 6000 bifacjalnych modułów fotowoltaicznych (z efektywniejszymi ogniwami po obu stronach paneli) na obszarze około 2 hektarów, osiągając moc 3,5 MWp (megawatopików).
PepsiCo uruchomiło swoją największą jak dotąd farmę fotowoltaiczną w Polsce o mocy 3,5 MWp w miejscowości Święte na Dolnym Śląsku. Jest to część tegorocznej inwestycji o wartości 22 mln złotych w rozwój własnych odnawialnych źródeł energii. Inwestycja ta zasili produkcję kultowych marek, takich jak Lay’s i Doritos, stanowiąc kolejny istotny krok w działaniach PepsiCo na rzecz zmniejszenia wpływu na środowisko w całej działalności operacyjnej.
Zakład w Świętem na Dolnym Śląsku, będący najbardziej zaawansowaną fabryką PepsiCo w Unii Europejskiej, obecnie zużywa 11,7 GWh energii elektrycznej rocznie. Dzięki zakończeniu tej inwestycji 2,8 GWh rocznie, czyli 24% całkowitego zapotrzebowania energetycznego, pochodzić będzie z energii słonecznej. Całość energii wytwarzanej przez farmę fotowoltaiczną zostanie skierowana na potrzeby zakładu.
Nowa instalacja fotowoltaiczna w słoneczne dni ma dostarczać 100% energii potrzebnej do zasilania elektrycznego pieca eRBS, wykorzystywanego do wypieku chipsów Lay’s Oven Baked. Co więcej, firma zakłada, że instalacja w pełni pokryje zapotrzebowanie energetyczne nowej linii produkcyjnej Lay’s Oven Baked, która ma zostać uruchomiona w połowie przyszłego roku. Nadwyżka energii wytworzonej przez nową farmę fotowoltaiczną, która nie zostanie wykorzystana przez piec ani nową linię produkcyjną Lay’s Oven Baked, posłuży do zasilania innych linii produkcyjnych chipsów Lay’s oraz nachosów Doritos.
- Od kilku lat prowadzimy transformację w ramach naszej strategii PepsiCo Positive (pep+), wyznaczając nowy kierunek działań na rzecz planety i ludzi. Inwestowanie w odnawialne źródła energii to dla nas strategiczny kierunek, który planujemy kontynuować w Polsce w kolejnych latach – mówi supply chain vice president Ugur Bulduk.
- Skala tej inwestycji znajduje odzwierciedlenie w instalacji 2 km linii energetycznych średniego napięcia. Panele zostały zorientowane w osi wschód-zachód, aby zoptymalizować produkcję energii zgodnie z profilem zużycia naszej fabryki – dodaje dyrektor zakładu PepsiCo w Świętem Tomasz Bronny.
Rozwiązania wdrożone w fabryce w Świętem stanowią kolejny etap strategicznej transformacji PepsiCo. W połowie 2024 roku firma uruchomiła dwie dodatkowe farmy fotowoltaiczne w swoich zakładach w Michrowie i Żninie, dążąc do zwiększenia mocy energii słonecznej do 6 MWp do końca roku. Transformacja energetyczna obejmuje również centrum logistyczne w Suchym Lesie. Farmy słoneczne uruchomione w tym roku zajmują łączną powierzchnię 4 hektarów, co odpowiada sześciu boiskom piłkarskim. Łączna wartość inwestycji na rok 2024 wynosi 22 mln złotych (około 5 mln USD).
- Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez spółki Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker oraz SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2023 r. ponad 91 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów, w tym wiele ikonicznych marek, generujących w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.
- W swoich działaniach PepsiCo kieruje się strategią pep+ (PepsiCo Positive), która zakłada nie tylko transformację w stronę zrównoważonego rozwoju i budowanie wartości w granicach stawianych przez planetę, ale również inspirowania pozytywnych działań dla jej mieszkańców. Dzięki pep+ PepsiCo pragnie stać się globalnym liderem w kategorii napojów i przekąsek. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem pepsico.com, na portalach X (Twitter), Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube oraz na polskiej stronie www.pepsicopoland.com.
Materiał prasowy