Koleje Dolnośląskie najpierw zawarły umowę kredytową i PKO Bank Polski na zakup dziesięciu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf II z Pesy Bydgoszcz. Następnie z PESA Bydgoszcz podpisały umowę na dostawę dziesięciu nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji na zakup kolejnych dziesięciu. Tym samym flota żółto-białych Elfów powiększy się z 25 do co najmniej 35 pojazdów.
Koleje Dolnośląskie i PKO Bank Polski podpisały umowy kredytowe o wartości 480 mln zł, w tym 400 mln zł kredytu inwestycyjnego i 80 mln zł kredytu obrotowego na sfinansowanie podatku VAT. Dzięki tej transakcji dolnośląski przewoźnik kupi 10 nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf II produkcji Pesy Bydgoszcz. Po zakończeniu dostaw park taborowy tego typu pojazdów zwiększy się z 25 posiadanych obecnie do 35 sztuk. Kredyt został udzielony na okres 15 lat, do 2039 r. Transakcja otwiera drzwi do sfinalizowania umowy na zakup pojazdów. Kontrakt zostanie zawarty w najbliższych dniach.
Wychodzimy naprzeciw potrzebom Dolnoślązaków, którzy pokochali kolej. Z roku na rok odnotowujemy kolejne rekordy przewozowe, dlatego kupno taboru to inwestycja nie tylko w spółkę, ale także w naszych pasażerów, coraz częściej wybierających pociągi i oczekujących komfortowych warunków podróży. Kredyt z PKO Banku Polskiego pozwoli nam sfinansować to ambitne przedsięwzięcie i wzmocnić regionalną siatkę połączeń na liniach zelektryfikowanych. Bardzo się cieszę i dziękuję za to wsparcie naszym partnerom z największego polskiego banku – podkreśla prezes zarządu Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.
Obydwie spółki współpracują przy kluczowych dla zrównoważonego rozwoju regionu projektach. W ostatnich latach Koleje Dolnośląskie i PKO Bank Polski podpisały umowy o łącznej wartości ponad 800 mln zł, co pozwoliło Kolejom Dolnośląskim na spłatę wcześniejszych zobowiązań, realizację projektów taborowych, zakup kolejnych pojazdów oraz częściowe sfinansowanie rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru przy ulicy Pątnowskiej 1 w Legnicy.
Dziękujemy za zaufanie Kolejom Dolnośląskim. Cieszymy się, że możemy kontynuować współpracę z naszym strategicznym klientem z sektora samorządowego i wspólnie działać na rzecz rozwoju zrównoważonego i nowoczesnego transportu publicznego. Jestem przekonana, że wspierając kluczowe dla regionu projekty infrastrukturalne, przyczyniamy się do poprawy jakości życia jego mieszkańców – mówi dyrektor Biura Klienta Sektora Publicznego w PKO Banku Polskim Anna Węgrzanowska.
PKO Bank Polski jest liderem na rynku pod względem finansowania projektów infrastrukturalnych. Bank od wielu lat wspiera samorządy w finansowaniu inwestycji, które mają bezpośrednie przełożenie na dobrobyt mieszkańców. Ponad 1 mld zł finansowania udzielonego przez PKO Bank Polski na inwestycje w samorządowy transport kolejowy potwierdza wiodącą rolę banku w tym segmencie. Dostrzegają to także władze województwa dolnośląskiego.
Umowa w sprawie zakupu nowoczesnych pociągów została podpisana przez prezesa zarządu Kolei Dolnośląskich Damiana Stawikowskiego i prezesa zarządu PESA Bydgoszcz Krzysztofa Zdziarskiego. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele władz województwa dolnośląskiego marszałek Paweł Gancarz i odpowiedzialny za kolej wicemarszałek Michał Rado. Wartość kontraktu opiewa na blisko 440 mln zł. Koszt jednego pociągu to ok. 44 mln zł, z czego 37,5 mln to cena samego pojazdu, a pozostałą część pokrywa pakiet z 6-letniego utrzymania go przez producenta. To kolejna umowa pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi i PESĄ. Po Dolnym Śląsku jeździ już 25 nowoczesnych, pięcioczłonowych pojazdów z bydgoskiej fabryki.
Co dla nas bardzo ważne, Elfy właśnie stają się symbolem doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru. My dostarczamy nowoczesny, komfortowy i ekologiczny pojazd, a KD, dzięki korzystnym warunkom utrzymania, zapewniają wysoką jakość jego obsługi. W efekcie, dzięki stałej i bezpośredniej komunikacji naszych zespołów, osiągamy efekt w postaci niezawodności i przebiegów na europejskim poziomie – mówi prezes zarządu PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.
Nowe Elfy pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Pierwsze dwa pociągi PESA dostarczy w lutym 2026 r. natomiast ostatnia transza trafi do KD najpóźniej w czerwcu 2026 r. Jeśli KD wykorzystają opcję, w parku taborowym, już dziś największym w Polsce, będą mieć ponad 100 pojazdów. Bardzo rzadko zdarza się, że jeden pociąg łączy trzy stolice województw. Obecnie raptem kilka takich połączeń w całej Polsce realizuje Polregio. Ponadto nowa flota spowoduje, że po jeszcze większej liczbie zelektryfikowanych sieci kolejowych na Dolnym Śląsku kursować będą nowoczesne pociągi z bydgoskiej fabryki PESA. Nowe pociągi wyjadą na wszystkie dolnośląskie trasy. Możliwe, że obsłużą także linię z Wrocławia do Opola.
Flota pojazdów Kolei Dolnośląskich pozwoli nie tylko na polepszenie oferty połączeń na Dolnym Śląsku, czy dla województwa lubuskiego. Chcemy, aby te pociągi pojechały do Opola przez Oławę i Brzeg – podsumowuje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado.