Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych

KK przez KK
6 maja 2022
w Biznes, Wiadomości
0
Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych

Najpopularniejszymi owocami jagodowymi kwietnia są truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka i jej przetwory.

Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu ub.r. zyskały wszystkie badane przez Kantar gatunki. Liderem wzrostu konsumpcji jest czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67%), dalej borówka (50%), aronia (26%), maliny (15%) i truskawki (12%). Duży wzrost jest wynikiem wiosennego zapotrzebowania, wzrostu świadomości prozdrowotnej w okresie pandemii oraz promocji konsumpcji polskich superowoców i ich przetworów.

Kwiecień to czas pojawienia się pierwszych krajowych truskawek. Według badań Kantar dla ponad połowy Polaków to najbardziej oczekiwane owoce sezonu. W kwietniu truskawki jadło ponad 9 mln Polaków (28%). Imponująca jest liczba konsumentów owoców, których sezon dopiero przed nami. Owoce borówki jadło w kwietniu 7,8 mln Polaków, maliny ponad 7 mln, przetwory z czarnej porzeczki 6,5 mln.

 

Sześć lat temu postanowiliśmy jako plantatorzy borówki wziąć na siebie część odpowiedzialności za rozwój rynku i zaangażowaliśmy się w promocję konsumpcji tych owoców. Wyniki badań pokazują, że po pierwsze ta decyzja była słuszna, a po drugie, że robimy to dobrze. Imponujący wzrost liczby konsumentów borówek poza polskim sezonem robi wrażenie i z pewnością przełoży się na konsumpcję od lipca do września, kiedy dostępne są owoce z polskich plantacji – idealnie dojrzałe, transportowane na niewielkie odległości i najlepsze dla naszego zdrowia – mówi członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu Dominika Kozarzewska.

 

Wśród wszystkich jagodowych gatunków liderem wzrostu jest czarna porzeczka. Przetwory z czarnej porzeczki miały w kwietniu 6,5 mln konsumentów. Porównując do kwietnia ub.r. wzrost liczby konsumentów sięga 67%.

 

Czarne porzeczki należą do superowoców – mają wysoki potencjał antyutleniający i są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł witaminy C. Zawierają jej dużo więcej niż cytrusy. To zdaniem plantatorów przekłada się na wzrost spożycia. Wzrost jej atrakcyjności widoczny był dla owoców produkowanych do bezpośredniej konsumpcji oraz z przeznaczeniem na przetwory. Zainteresowanie w 2021 roku było bardzo duże, daleko wykraczające poza wieloletnie cykle „popularności” tych owoców. Jestem dobrej myśli co do porzeczki, to naprawdę bardzo cenny, zdrowy owoc. Myślę, że konsumenci zaczynają doceniać jej prozdrowotne walory – mówi Michał Małolepszy z plantacji Jarczew Fieldstone.

 

Borówka jest liderem wzrostu konsumpcji w okresie 2020 – 2022. Kantar monitoruje konsumpcję 30 gatunków owoców i warzyw. Patrząc od marca 2020 roku, kiedy rozpoczynał się monitoring, borówka zyskała 3,8 mln konsumentów. Porównując tylko mijający kwiecień do kwietnia ub.r., borówka zyskała aż 2,6 mln konsumentów.

 

Bardzo cieszy mnie to, że w ostatnim czasie ma miejsce tak dynamiczny wzrost konsumpcji borówek. Uważam, że jest to dobry prognostyk na nadchodzący sezon zbiorów, kiedy to owoce są najsmaczniejsze. Uważam, że pandemia znacząco wpłynęła na zachowania konsumentów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do zdrowia i do tego, jakie produkty kupują. Borówki są cennym źródłem wielu witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Wysoki wzrost konsumpcji tych owoców poza sezonem, kiedy dostęp do nich jest ograniczony może wynikać ze zwiększonego zainteresowania przetworami mrożonymi, suszonymi i liofilizowanymi. Wszystkie te produkty, szczególnie liofilizaty są źródłem składników odżywczych i sprawdzają się między innymi jako idealny dodatek do śniadań, deserów lub jako zdrowa przekąska – mówi producentka borówki wysokiej z powiatu Rawskiego Wioleta Piencek.

 

Ludzie kupują borówkę, ponieważ przez ostatnie lata było bardzo dużo działań promujących ten owoc. Działań inicjowanych przez plantatorów. My jako przetwórcy uczestniczymy w ok. 60 wydarzeniach rocznie, gdzie promujemy borówkę poprzez degustacje konfitur i soków. Importowana borówka jest dostępna przez cały rok w wygodnych dla konsumentów opakowaniach i atrakcyjnych cenach. Mam nadzieję, że trend utrzyma się do sezonu na krajowe owoce, a w okresie zimowym konsumenci jeszcze chętniej sięgną po borówkowe przetwory – mówi Tomasz Falczewski z „Przetwory z borówki”.

 

Obok czarnej porzeczki wyraźny wzrost konsumpcji notuje aronia. W kwietniu 2022 roku produktu aroniowe, porównując do kwietnia ub. roku, zyskały ponad 1 mln nowych konsumentów.

 

Owoce aronii nie należą do grupy jagód deserowych. Lecz nie jest to słabość a siła, trafiają do przetwórstwa i dostępne są przez cały rok. Na wiosnę, kiedy ciężko jest dostać świeże dawki witamin, Polacy często otwierają swoje zimowe spiżarki, chętniej też kupują przetwory. Myślę, że wzrost spożycia może wiązać się z wiosną. W naszym kraju mamy bardzo wielu działkowców, którzy właśnie wyruszyli na wiosenne porządki swoich mały farm. Wielu z nich na swojej działce posiada krzaczek aronii który już obudził się do życia i przypomina o naszym polskim „czarnym skarbie”. Wzrost spożycia aronii to dla mnie bardzo dobra informacja, ponieważ widzę sens mojej ponad 45-letniej pracy nad tym gatunkiem – komentuje jeden z największych znawców uprawy aronii w Polsce, który od lat zajmuje się selekcją, rozmnażaniem i hodowlą aronii czarnoowocowej Piotr Eggert.

Wzrost konsumpcji produktów aroniowych bardzo mnie cieszy. Moim zdaniem mamy tutaj przykład świadomego wyboru, a nie podleganiu impulsom. Czas pandemii pokazał jak ważne jest zdrowie i konsumenci zaczęli sięgać po przetwory z grupy „superowoców” – podsumowuje producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek Jagodowego Core Teamu Paweł Eggert.

 

  • Więcej o tym, dlaczego warto jeść owoce jagodowe i ich przetwory można przeczytać w Serwisie Zdrowie PAP.
  • Badanie zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”. Sondaż zrealizowano w dniach 8-13 kwietnia 2022 r., na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Projekt sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Poprzez: PAP MediaRoom / Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Tagi: biznesPAProlnictwozdrowie
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Wielki Śląsk!!! Deklasacja w drugim półfinale, 25 punktów przewagi WKS-u!

Następny wpis

Blisko 190 km/h w terenie zabudowanym i brak uprawnień

Następny wpis
Blisko 190 km/h w terenie zabudowanym i brak uprawnień

Blisko 190 km/h w terenie zabudowanym i brak uprawnień

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT