Plac Społeczny we Wrocławiu, to miejsce, które – być może – wkrótce całkowicie zmieni swój kształt. Od wielu lat trwają dywagacje na temat wyglądu jednego z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Wrocławia.
Temat przebudowy placu istnieje na wrocławskiej agendzie już ponad dekadę.
- 2007 rok – rozstrzygnięcie międzynarodowego konkursu architektoniczno-urbanistycznego na zagospodarowanie obszaru Placu Społecznego
- 2010 – opracowanie i uchwalenie nowego planu miejscowego
- 2012 – powstanie studium projektowego dla przebudowy placu
Plac Społeczny miałby częściowo wyglądać tak, jak miało to miejsce w okresie międzywojennym. Plan zakładałby:
- zamknięcie dotychczasowych głównych tras komunikacyjnych
- wyburzenie istniejących estakad
- wybudowanie tunelu drogowego przebiegającego wzdłuż budynku Urzędu Wojewódzkiego
- zamknięcie ciągu komunikacyjnego z pl. Dominikańskiego do Mostu Grunwaldzkiego
- poprowadzenie ruchu przebudowywaną ul. Słowackiego i Podwale
Te zmiany miałyby uwolnić przestrzeń placu od ogromnego węzła komunikacyjnego.
W 2019 roku wyburzona została zachodnia estakada na placu Społecznym. I tyle pozostało póki co z szumnych zapowiedzi.
Zaplanowany w MPZP tunel prawie na pewno pozostanie już tylko pomysłem. Miał stać się częścią planowanej niegdyś przez miasto Śródmiejskiej Trasy Południowej, mającej prowadzić od placu Społecznego, m.in. przez ulicę Pułaskiego, Dyrekcyjną, Szczęśliwą i Szpitalną, aż do placu Strzegomskiego.
W aktualnym, uchwalonym 2018 roku „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia” widnieje jako Aleja Śródmieścia Południowego.
Ma to być alternatywa dla dojazdów w rejonie Środmieścia z pominięciem centrum. Wciąż zmieniają się jednak plany. Zrezygnowano z pomysłów, by wybudować przecinającą Wrocław bezkolizyjną „autostradę”. Powód? Wydatek szacowany nawet na 3 mld złotych.
Aktualny plan związany z przebudową placu Społecznego:
- stworzenie przestrzeni bulwarowych
- stworzenie siatki ulic o charakterze śródmiejskim
- aleja ze szpalerem drzew – kontynuacja alei Słowackiego w kierunku kościoła św. Maurycego
- wyznaczenie lokalizacji nowego budynku administracyjnego naprzeciwko gmachu Urzędu Wojewódzkiego
Placu Społeczny miałby stać się inną przestrzenią, bardziej ożywioną urbanistycznie, a nie skoncentrowaną jedynie na komunikacji.
Póki co, nie wiadomo kto i kiedy miałby zrealizować te plany. Czy miasto byłoby w stanie podjąć rozmowy z prywatnym partnerem?
Przed kilkoma laty spółka Wrocławskie Inwestycje zwróciła się do ówczesnego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju z prośbą o doradztwo w kwestii przygotowania projektu, który miałby zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Przetarg został jednak unieważniony, choć projekt – podobno – nie trafił do kosza.
Być może już za kilka lat, wrocławski plac Społeczny stanie się jednym z symboli naszego miasta.
Filip Macuda foto: Google maps/CNES
To będzie kolejny gwóźdź do trumny dla układu komunikacyjnego Wrocławia.
Nie wolno tego realizować, zanim nie zrealizujemy Obwodnicy Śródmiejskiej oraz Wschodniej Obwodnicy Wrocławia – tylko szkoda, że będzie 1-pasmowa. Ponadto to rozwiązanie zakorkuje śródmieście – będzie zmniejszona przepustowość.
Szkoda , że nie pomyślano o realizacji Centralnego Parku – tylko budowa kolejnych biurowców.
COVID spowoduje odejście od wielkich biurowców – praca zdalna .
Kiedy będzie kompletna Obwodnica śródmiejska ?
https://gazetawroclawska.pl/wroclaw-buduje-te…/ar/9830190
Być może już za kilka lat, wrocławski plac Społeczny stanie się jednym z symboli naszego miasta.
Ale to będzie pozytywny czy negatywny symbol?
Jeśli się pomyśli do przodu nie dziesięć a 50 lub 100 lat – wydaje się oczywistym że na Placu Społecznym powinien powstać park – o nowoczesności miast już nie świadczą nowe budynki lecz właśnie dostępne dla wszystkich zielone przestrzenie.
A jeśli budować tam nowe budynki to poświęcone kulturze a nie administracji – po co władzy kolejny pałac?