Różnego rodzaju projekty lojalnościowe, darmowe aplikacje mobilne czy udogodnienia rozmaitych stron internetowych. każda z tego typu usług, działa na zasadzie wymienności. Producent oferuje nam funkcjonalności, my odwdzięczamy się czymś znacznie cenniejszym: danymi. Swoimi danymi.
Big data, czyli ogromne zbiory informacji o użytkownikach to jedne z najcenniejszych współczesnych towarów. Na podstawie udzielonych przez nas zgód podczas rejestracji w różnych internetowych przestrzeniach, ich twórcy mogą dowiedzieć się o naszych upodobaniach, często odwiedzanych miejscach, bliskich znajomych, ilości i celu przeznaczonych pieniędzy czy nawet preferencjach seksualnych. Wszystko po to, by tak kreować kampanie reklamowe, żeby były one najskuteczniejsze i najlepiej dopasowane do klienta.
Takiej właśnie tematyki dotyczył konkurs organizowany przez Żabka Polska. Wygrał zespół studentów Politechniki Wrocławskiej. Założeniem było wykorzystanie big data w kontekście jednego z ośmiu postawionych problemów badawczych, między innymi: prognozowanie sprzedaży sklepów, automatyzacja zamówień, awizacja czasu dostaw do sklepu czy analiza klientów aplikacji Żabki.
Analizą klientów aplikacji postanowił zająć się wrocławski zespół, w którego skład weszli: Paweł Kunicki, Adam Dłubak oraz Bartłomiej Lisek. Stworzyli oni projekt „System do segmentacji klientów oraz generowania spersonalizowanych promocji na podstawie: bieżących transakcji, istniejącego zaopatrzenia oraz warunków zewnętrznych”.
Zdaniem oceniających, pomysł wrocławskich studentów okazał się najbardziej innowacyjny, ciekawy i realny do wdrożenia. Zaowocowało to nagrodą główną, czyli wyjazdem do Doliny Krzemowej w USA. Studenci odwiedzą tam główne siedziby największych firm na świecie, takich jak Google czy jeden z najlepszych uniwersytetów – Stanford.
Tematyka konkursu wydała mi się ciekawa, była to również bardzo dobra okazja do nawiązania współpracy z innowacyjną firmą, a i sama nagroda mocno nas zmotywowała. Dotychczasowe doświadczenie w innych projektach oraz konkursach pozwoliło na dostrzeżenie potencjalnego rozwiązania, które mogło spełnić biznesowe potrzeby firmy poprzez analizę dużych zbiorów danych. Naszym założeniem od samego początku było stworzenie narzędzia, które będzie miało szansę na wdrożenie – powiedział jeden z autorów projektu Paweł Kunicki.
Dzięki zaproponowanym rozwiązaniom, klient ma mieć możliwość sprawdzania najczęściej kupowanych produktów, analizy swojego koszyka itp. Administratorowi systemu, pozwoli on również gromadzić cenne dane marketingowe, zbierane przez kilkadziesiąt szczegółowych algorytmów.