Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Czy Wrocław jest miastem przyjaznym rowerzystom? Piętnaście lat Wrocławskiego Oficera Rowerowego

FM przez FM
11 stycznia 2023
w Wiadomości, Wrocław
0
Czy Wrocław jest miastem przyjaznym rowerzystom? Piętnaście lat Wrocławskiego Oficera Rowerowego

zdj. ilustracyjne Shutterstock

W 2007 roku we Wrocławiu było 145 km infrastruktury rowerowej. Dziś Wrocław to 1400 km tras przyjaznych rowerzystom, w tym 393 kilometry DDRów czyli Dróg dla Rowerów. Tak wygląda podsumowanie piętnastu lat pracy Wrocławskiego Oficera Rowerowego. Co czeka Wrocław w najbliższych latach?

15 lat temu utworzono we Wrocławiu funkcję oficera rowerowego, czyli koordynatora do spraw komunikacji rowerowej przy urzędzie miejskim. Stanowisko objął Daniel Chojnacki, który od tamtego czasu dba o interesy osób, które w swoich wyborach transportowych stawiają lub chciałyby postawić na rowery. Jak przez ten czas zmienił się wizerunek rowerowego Wrocławia?

Ci, którzy rowerem po Wrocławiu jeżdżą od lat, na pewno się zgodzą z tym, że droga, którą przebył rowerowy Wrocław od 2007 roku jest imponująca. Od ledwie zalążka sieci tras rowerowych, zbudowanego z kostki betonowej, z wielkimi krawężnikami oraz słupami i znakami w środku tras, do całkiem solidnego kręgosłupa obecnie – mówi Daniel Chojnacki wrocławski oficer rowerowy.

Od 2007 roku we Wrocławiu przybyło blisko 250 km nowych profesjonalnych tras rowerowych – ze 145 km infrastruktury rowerowej w 2007 roku do 393 km na koniec 2022 roku, co razem z zielonymi trasami i strefami ruchu uspokojonego daje ponad 1400 km tras przyjaznych rowerzystom. Tylko w ciągu 4 ostatnich lat przybyło 80 km tras rowerowych.

Ludzie głosują nogami gdzie jeździ się dobrze stąd też Wrocław jest obecnie w ścisłym czubie jeśli chodzi o udział ruchu rowerowego. Dla zobrazowania w jedną popołudniową godzinę na Powstańców Śląskich potrafi przejechać ponad 1000 osób co daje nam rowerzystę co 3,5 sekundy przez całą godzinę. Na Grabiszyńskiej po wybudowaniu drogi dla rowerów ruch rowerowy wzrósł o ponad 500% w 4 lata. Piłka dalej w grze – inne miasta nie śpią i pięknie przyspieszają budując tym samym pozytywną rywalizację – podsumowuje swoją pracę Chojnacki.

Oprócz budowy dróg dla rowerów (DDR) zwiększona została znacznie strefa ruchu uspokojonego. W jej ramach masowo został wdrożony ruch pod prąd dla rowerów. Obecnie kontrapasy lub kontraruch funkcjonuje na ponad 40 km ulic jednokierunkowych. Od podstaw zbudowany został system parkingowy – zarówno stojaki w miejscach publicznych, przy centrach usługowych, na pętlach tramwajowych, przy stacjach kolejowych, zakładach pracy czy miejscach zamieszkania. Obecnie we Wrocławiu mamy blisko 20 tysięcy miejsc postojowych z czego prawie tysiąc w ramach systemu Park&Ride.

W ciągu tej półtorej dekady zmieniło się również społeczne podejście do roweru, który przestał być już przypisany do rekreacji czy dla gorzej sytuowanych finansowo wrocławian.

Pomogło w tym zapewne skuteczne wdrożenie systemu roweru publicznego, który od 2011 roku sukcesywnie rozwijamy. Ponadto, równolegle do budowy infrastruktury prowadzony był szereg kampanii społecznych mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz zachętę do częstszego wykorzystania roweru. Dobrym przykładem jest na pewno Rowerowy Maj, gdzie w ubiegłych latach ponad 25 tysięcy dzieci z ponad 100 placówek aktywnie zaangażowało się w jazdę rowerem do szkoły i przedszkola – dodaje Chojnacki.

Choć dużo zostało zrobione to oczywiście cały czas wiele wyzwań przed nami – zarówno zielone trasy, spięcie systemu w rejonie centrum miasta czy jeszcze większy wzrost ruchu rowerowego to tylko przykładowe wyzwania stojące przed oficerem rowerowym, którego funkcję od marca tego roku obejmie Katarzyna Kusowska.

W najbliższych latach priorytetowo realizujemy zadania, które wyznaczyliśmy wspólnie z mieszkańcami w ramach Planu działań do 2030 roku. Czyli przede wszystkim domykamy centrum i łatamy dziury w istniejących trasach, a nowe w miarę możliwości planujemy niezależnie od istniejącej sieci drogowej – w zieleni, wykorzystując potencjał korytarzy rzek czy terenów PKP. Ponadto budujemy kolejne parkingi rowerowe, w tym chcemy rozwijać program zamykanych wiat przy miejscach zamieszkania i mamy chrapkę na duży parking rowerowy przy Dworcu Głównym. – mówi Katarzyna Kusowska.

Wśród zapowiedzi nowej oficerki rowerowej znalazła się również nowa formuła wrocławskiego roweru miejskiego. W planach jest rozpoznanie najmu długoterminowego, rowerów nietypowych czy rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Duży nacisk planuje się także położyć na edukację i promocję rowerową – zarówno wśród najmłodszych jak i dorosłych mieszkańców Wrocławia.

Informacja Prasowa Urzędu Miejskiego Wrocławia
Tagi: rowerRowerowy Wrocławwrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Koszykówka 3×3 w… centrum handlowym! Magnolia Park gospodarzem turnieju Energa Basket Ligi Kobiet

Następny wpis

Szklarska Poręba, czyli multum górskich atrakcji ledwie niecałe 3 h pociągiem od Wrocławia #PodróżeWF

Następny wpis
Koleje Dolnośląskie wreszcie pojadą do Wołowa! Znamy dokładną trasę

Szklarska Poręba, czyli multum górskich atrakcji ledwie niecałe 3 h pociągiem od Wrocławia #PodróżeWF

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Takiej nocy mieszkańcy Wrocławia się nie spodziewali. W ciągu kilkunastu minut na niebie rozegrał się horror. Burza z piorunami, grad, a potem obfite opady śniegu. Tym wydarzeniom towarzyszył wiatr wiejący z prędkością ponad 30 kilometrów na godzinę, ale jak informuje IMGW jego prędkość mogła być wyższa. W porywach nawet do 75 kilometrów na godzinę. 

Luty rozpoczął się od wstrząsającej anomalii pogodowej we Wrocławiu! Burza, grad i opady śniegu. Czy to normalne?

1 lutego 2023
Koszmar mieszkańców ul.Poniatowskiego pogłębia się. Przystanek tramwajowy powoduje coraz więcej problemów

Koszmar mieszkańców ul.Poniatowskiego pogłębia się. Przystanek tramwajowy powoduje coraz więcej problemów

30 stycznia 2023
WROCŁAW: Pociąg śmiertelnie potrącił 18-letniego mężczyznę

WROCŁAW: Pociąg śmiertelnie potrącił 18-letniego mężczyznę

31 stycznia 2023
WOŚP: Rekord we Wrocławiu! Wiemy, ile pieniędzy zebrano!

WOŚP: Rekord we Wrocławiu! Wiemy, ile pieniędzy zebrano!

30 stycznia 2023
Koszmar mieszkańców ul.Poniatowskiego pogłębia się. Przystanek tramwajowy powoduje coraz więcej problemów

Koszmar mieszkańców ul.Poniatowskiego pogłębia się. Przystanek tramwajowy powoduje coraz więcej problemów

10
Słynna piekarnia na Nadodrzu kończy działalność po ponad 45 latach

Słynna piekarnia na Nadodrzu kończy działalność po ponad 45 latach

43
WROCŁAW: Taksówkarz próbował zgwałcić 23-latkę

WROCŁAW: Taksówkarz próbował zgwałcić 23-latkę

1
We Wrocławiu zaginęła 16-letnia dziewczyna!

We Wrocławiu zaginęła 16-letnia dziewczyna!

1
Koszmar Śląska Wrocław. WKS w absurdalny sposób przegrał wygrany mecz w EuroCup

Kryzys trwa i końca nie widać. Śląsk Wrocław przegrywa z Kingiem Szczecin

4 lutego 2023
Tęsknota za miłością bezwarunkową

Tęsknota za miłością bezwarunkową – „Syrena. Anatomia miłości”

4 lutego 2023
Chemeko-System Gwardia Wrocław wygrała w Sulęcinie i jest liderem tabeli!

Gwardia przegrała w Bydgoszczy

4 lutego 2023
Opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu

Opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu w cieniu historii – „Blaszany bębenek”

4 lutego 2023

Ostatnie aktualności

Koszmar Śląska Wrocław. WKS w absurdalny sposób przegrał wygrany mecz w EuroCup
Sport

Kryzys trwa i końca nie widać. Śląsk Wrocław przegrywa z Kingiem Szczecin

4 lutego 2023
Tęsknota za miłością bezwarunkową
Kultura

Tęsknota za miłością bezwarunkową – „Syrena. Anatomia miłości”

4 lutego 2023
Chemeko-System Gwardia Wrocław wygrała w Sulęcinie i jest liderem tabeli!
Sport

Gwardia przegrała w Bydgoszczy

4 lutego 2023
Opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu
Kultura

Opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu w cieniu historii – „Blaszany bębenek”

4 lutego 2023
Pełna zmysłowości i melodyjna
Kultura

Pełna zmysłowości i melodyjna – „Cyganeria”

4 lutego 2023
#TORYwolucja 2023: Ważne inwestycje torowe MPK Wrocław [WIDEO]
Komunikacja

#TORYwolucja 2023: Ważne inwestycje torowe MPK Wrocław [WIDEO]

4 lutego 2023

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Redaktor naczelny: Dariusz Nowakowski
Zastępca redaktora naczelnego: Filip Macuda

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad

Ostatnie aktualności

Koszmar Śląska Wrocław. WKS w absurdalny sposób przegrał wygrany mecz w EuroCup

Kryzys trwa i końca nie widać. Śląsk Wrocław przegrywa z Kingiem Szczecin

4 lutego 2023
Tęsknota za miłością bezwarunkową

Tęsknota za miłością bezwarunkową – „Syrena. Anatomia miłości”

4 lutego 2023
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT