Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Blisko Wrocławia

Czy Wrocław może doczekać się kiedyś metra? [ANALIZA]

FM przez FM
7 listopada 2022
w Blisko Wrocławia, Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
9
Czy Wrocław może doczekać się kiedyś metra? [ANALIZA]

fot. zdj. ilustracyjne

Korki. Uporczywe czekanie na światłach, trąbienie na innych kierowców, nerwowa atmosfera. Do tego remonty torowisk, jezdni, czy innych elementów architektury drogowej. Kto z nas nie zna takiego wrocławskiego popołudnia, niechaj pierwszy rzuci kamieniem. A gdyby tak…zejść do podziemia? Oczywiście po to, by przemieszczać się po Wrocławiu.

Plany wybudowania metra we Wrocławiu były przedmiotem dyskusji publicznej niezliczoną ilość razy. O potencjalnej inwestycji związanej z budową metra we Wrocławiu mówi się już od lat 80. ubiegłego wieku.

Początkowo wydawało się, że problemem byłoby geologiczne położenie Wrocławia. W latach 90. przeciwnicy budowy metra w stolicy Dolnego Śląska zyskali kolejne argumenty. Powódź Tysiąclecia mocno doświadczyła Wrocławia. Wiadomo już jednak, że geologia nie byłaby przeciwniczką budowy takiej inwestycji we Wrocławiu.

Potencjalna kolej podziemna mogłaby przebiegać na głębokości 20-25 metrów pod ziemią, dzięki pokładom miękkiej gliny, a także iłów. To gleby, które nie stanowią żadnej przeszkody dla specjalistycznych maszyn, zaś wody gruntowe we Wrocławiu sięgają maksymalnie 7 metrów.

Warto wiedzieć, że metro buduje się poprzez różne metody. Jeśli chodzi o Wrocław to najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydawać by się mogło drążenie tuneli maszynami tarczowymi. W tym miejscu należy przywołać wypowiedź profesora Andrzeja Żelaźniewicza, prezesa oddziału PAN we Wrocławiu i kierownika grupy PAN METRO, który w 2015 roku na łamach „Gazety Wrocławskiej” mówił:

Prędzej czy później staniemy przed koniecznością takiego rozwiązania. Centrum miasta będzie tak zakorkowane, że dostanie się do niego koleją podziemną będzie jedynym sensownym rozwiązaniem.

W tej samej publikacji „Gazety Wrocławskiej” (2015) przywołanych zostało siedem potencjalnych nitek metra. Oto one:

Planowane nitki i przystanki wrocławskiego metra:

Nitka 1:
Nowy Szpital Wojewódzki (Stabłowice), Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 2:
Centrum Factory (ul. Graniczna), Nowy Dwór, Muchobór Mały, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 3:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Społeczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 4:
Sołtysowice, Koszarowa, Kromera, Jaracza, Ogród Botaniczny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 5:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 6:
Gaj Południe (zajezdnia), Świeradowska, Aquapark, Dworzec Główny, Stare Miasto (pl. Dominikański)

Nitka 7:
Krzyki, Carrefour (Hallera), Pretficza, Sky Tower, Komandorska, Stare Miasto (pl. Dominikański)

-czytaliśmy wówczas w „Gazecie Wrocławskiej”

Była koncepcja, ale wrocławianie powiedzieli „NIE”

fot. UM Wrocławia

Warto pamiętać, że ostatnia dyskusja wywołana została na początku drugiej dekady XXI wieku. Wówczas miejscy planiści zaprezentowali trzy wstępne koncepcje poprowadzenia nitek podziemnych pociągów we Wrocławiu.

Centralna, kluczowa stacja mieściłaby się w rejonie Przejścia Świdnickiego. To właśnie z niej miałyby kursować podziemne pociągi w kierunkach: Marino, Sołtysowic, Stadionu Olimpijskiego, a także Akademii Medycznej, Krzyków, czy Stadionu Miejskiego (dziś Tarczyński Arena Wrocław). Tamte plany zakładały 36-kilometrową trasę, na której usytuowano by 34 przystanki.

Temat odżył w 2015 roku

Zgodnie z informacjami płynącymi z Ministerstwa Infrastruktury, pierwsza nitka metra w drugim polskim mieście po Warszawie, ma powstać do 2025 roku. Niezwykle ważne jest, aby jak najszybciej rozpocząć starania o to, by ta pierwsza linia powstała właśnie we Wrocławiu – mówił wówczas Rafał Dutkiewicz.

To właśnie we wrześniu 2015 roku odbyło się referendum lokalne, w którym mieszkańcy mieli się wypowiedzieć na temat związany z potencjalną budową metra.
Na pytanie: „czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro?”, 53,3% uczestników głosowania odpowiedziało jednak „nie”.

Metro, a Jacek Sutryk

W 2021 roku w wywiadzie dla „Radia Wrocław” o metro został zapytany obecny prezydent miasta Jacek Sutryk.

Wracam czasami do tej myśli. Uważam, że nie należy w życiu zamykać się na żadne rozwiązanie – mówił prezydent w Radiu Wrocław.

Ile głosów, tyle opinii. Pewnym jest, że – obojętnie kto będzie prezydentem Wrocławia w najbliższych latach – temat budowy metra będzie powracać jak bumerang. Czy Wrocław stanie się kiedyś drugim po Warszawie polskim miastem, w którym będziemy mogli podróżować pod ziemią? Odpowiedzi na to pytanie dziś nie jesteśmy w stanie udzielić.

Sekcja komentarzy pozostaje do Państwa dyspozycji!

UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

[POŚCIG POLICJI] Wrocław. ul. Armii Krajowej: Pijany i pod wpływem narkotyków wjechał do przydrożnego rowu i uciekał pieszo wzdłuż pobliskich torów, nie zwracając nawet uwagi na jadący obok niego pociąg towarowy [WIDEO]

Następny wpis

Będzie tramwaj im. Wandy Rutkiewicz. Zaplanowano specjalne uroczystości nadania imienia kolejnemu Moderusowi Gamma

Następny wpis
Będzie tramwaj im. Wandy Rutkiewicz. Zaplanowano specjalne uroczystości nadania imienia kolejnemu Moderusowi Gamma

Będzie tramwaj im. Wandy Rutkiewicz. Zaplanowano specjalne uroczystości nadania imienia kolejnemu Moderusowi Gamma

Komentowane 9

  1. Gawron says:
    3 lata temu

    Może lepiej wykorzystać fakt że jest nieczynny dworzec w centrum miasta? To już ułatwiłoby temat. A jeżeli chodzi o metro to nie musi być pod ziemią..

    Odpowiedz
  2. abc says:
    2 lata temu

    Jeszcze kilka lat temu może pomysł nie miałby większego sensu, ale od tego czasu rozbudowało się dużo nowych osiedli na obrzeżach miasta, skąd dojazd do centrum, to nieraz 10 km w korkach, co często oznacza godzinną podróż samochodem. Dlatego dzisiaj temat budowy metra wydaje się być jeszcze bardziej uzasadnionym.

    Odpowiedz
  3. Def says:
    2 lata temu

    Metro musi powstać! Wrocław już w rankingu najbardziej zakorkowanych miast światu

    Odpowiedz
  4. m says:
    2 lata temu

    Metro musi powstać! – zgaaadzam się, to nam tyle da i rozwinie miasto

    Odpowiedz
  5. Polak says:
    2 lata temu

    Bez metra, Wrocław już wkrótce stanie się niechcianym, brudnym, zakorkowanym miastem z którego ludzie będą chcieli uciec co najmniej na obrzeża miasta jak nie dalej. Tramwaje i autobusy nie rozwiązują problemu komunikacji a roweru nie jesteśmy w stanie używać przez pełne 12 miesięcy w roku przede wszystkim z powodu różnych warunków pogodowych, to raz a dwa że nie wyobrażam sobie podróży rowerem z jagodna w okolice ul granicznej, bo tak pracuje, kto zna temat wie jak wygląda to z perspektywy korzystania z autobusu miejskiego (bo tramwaju oczywiście na Jagodnie nie ma) Jeden wielki dramat. Dlatego wybieram w dalszym ciągu samochód, trasa z jagodna przez Bielany, AOW i w końcu graniczna, niezbyt krótka trasa lecz najszybsza. Wrocław komunikacyjnie ogólnie leży, biorąc pod uwagę chociażby węzeł Bielański (od lat 30 XX wieku ten węzeł jest zachowany w oryginale tak jak wybudowali go Niemcy) Wstydem jest fakt iz od początku lat 90 XX do Wrocławia, w okolice Bielan Wrocławskich, Biskupic Podgornych itd. ściągnęło tak wielu inwestorów, lokując tu swoje firmy często o olbrzymim globalnym znaczeniu jak np Intel czy LG, inwestując ogromne kwoty, a Wrocław i okolice bez kilku dosłownie przypadków nie inwestuje w komunikację. Owszem ktoś powie, no jak to? przecież powstała AOW, kilka innych dróg jak wschodnia obwodnica Wrocławia)suma summarum ciągle nie dokończona) i jakies tam inne drobne mało znaczące inwestycje, które są niczym w stosunku do tego co przynieśli ze sobą, co zbudowali, ile miejsc pracy stworzyli, jakie płacą podatki, zagraniczni gigantyczni inwestorzy. To jest wstyd, dla miasta i okolic, wstyd dla włodarzy, wstyd dla mieszkańców.

    Odpowiedz
    • Krzyś says:
      2 lata temu

      W pełni popieram, Wrocław jest jednym z komunikacyjnych koszmarów Polski. A niby taki rozwinięty, leży u podstaw, sadźmy drzewa, siejmy trawę ( i jej nie kosmy jak nastała nowa paskudna moda:D ) i zapomnijmy jednocześnie o rozwoju.

      Odpowiedz
  6. Piotr says:
    1 rok temu

    Oczywiście że Wrocław powinien mieć metro, to jest bardzo potrzebne i przede wszystkim możliwe. Tu więcej informacji https://www.facebook.com/MetroWeWroclawiu/

    Odpowiedz
  7. czarnek says:
    1 rok temu

    metro zróbcie i zbudujcie wkoncu wiezowce jak w Warszawie bo az wstyd katowice mniejsze a ciagna jeden budynek za drugim a tu robią max 10 pieter i tyle wielka inwestycja

    Odpowiedz
  8. Anonim says:
    6 miesięcy temu

    metro muuuuuusi powstać!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

17 maja 2022
Kiedyś wojska i policja, teraz… sztuka i „Cafe Borówka”. Historia wrocławskiego odwachu

Kiedyś wojska i policja, teraz… sztuka i „Cafe Borówka”. Historia wrocławskiego odwachu

28 marca 2023
Wrocław w San Francisco

Wrocław w San Francisco – porozumienie o współpracy ze Smart Cities Council

9 maja 2025
Ewa i Zuzia z powiatu trzebnickiego

Ewa i Zuzia z powiatu trzebnickiego nagrodzone za komiks o ZUS

14 maja 2025
Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

15 maja 2025
Nowe autobusy na ulicach

Nowe autobusy na ulicach Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej

15 maja 2025
Startuje 12. edycja festiwalu Musica Electronica Nova

Startuje 12. edycja festiwalu Musica Electronica Nova

15 maja 2025
Aleksandra Mielnicka pozostaje

Aleksandra Mielnicka pozostaje koszykarką Ślęzy

15 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów
Handel

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

15 maja 2025
Nowe autobusy na ulicach
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Nowe autobusy na ulicach Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej

15 maja 2025
Startuje 12. edycja festiwalu Musica Electronica Nova
Kultura

Startuje 12. edycja festiwalu Musica Electronica Nova

15 maja 2025
Aleksandra Mielnicka pozostaje
Sport

Aleksandra Mielnicka pozostaje koszykarką Ślęzy

15 maja 2025
Imponująca inwestycja
Biznes

Imponująca inwestycja – przebudowa części operacyjnej Portu Lotniczego Wrocław

14 maja 2025
MAT ATOM Deweloper Wrocław na
Sport

MAT ATOM Deweloper Wrocław na starcie Tour de Feminin 2025

14 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

15 maja 2025
Nowe autobusy na ulicach

Nowe autobusy na ulicach Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej

15 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT