Na ulice wyjdzie łącznie 17 odświeżonych tramwajów tego typu. Remonty sprawią, że wszystkie zyskają klimatyzację, nowy design, staną się bardziej energooszczędne i bezpieczniejsze. Wrocławianie pierwszą odnowioną Skodę 16T na torach zobaczą już niebawem – gdy tylko przejdzie wymagane odbiory.
– Inwestycje w komunikację miejską to nie tylko 80 milionów rocznie na remonty torowisk, 200 nowych autobusów, 40 nowych tramwajów i umowa na kolejne 46 sztuk. To także remonty tych wagonów, którymi już jeżdżą pasażerowie MPK – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Przypomnijmy, że w lipcu zeszłego roku podpisano umowę na remont generalny 42 tramwajów – 17 Skód 16T i 25 Protramów 205 WrAs. Już teraz po torach jeździ 9 zmodernizowanych, w ramach tego kontraktu, wagonów 205. Dziś natomiast MPK zaprezentowało pierwszy wyremontowany pojazd czeskiego producenta.
Remont Skód 16T wykonuje polska firma SAATZ. W ramach prac wagony otrzymują:
- zmodernizowany układ napędowy – mniejsza awaryjność układu i łatwiejszy dostęp do części,
- remont kapitalny układu hamulcowego – większa niezawodność podczas hamowania,
- klimatyzację przedziału pasażerskiego – lepszy komfort podróżowania w gorące dni,
- odświeżenie i konserwację wózków napędowych oraz wózka tocznego – mniejsza awaryjność,
- oszczędne LED-owe oświetlenie (wewnątrz i na zewnątrz tramwaju),
- odświeżenie wnętrza (m.in. wymiana wykładzin),
- lepszą informację pasażerską dla osób z niepełnosprawnościami (tablice kierunkowe lepiej widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku, lampki przy poręczach pomagające osobom niedowidzącym w dostaniu się do drzwi, miejsca na podłodze dedykowane osobom na wózkach),
- logo MPK Wrocław na przodzie tramwaju.
– Tramwaje oprócz bogatego wnętrza dostają też odświeżone „opakowanie” – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Niebieski kolor, nowoczesny design i klimatyzacja. Te 3 cechy sprawią ze wrocławianie zakochają się w tych tramwajach.
Remont Skód 16T pozwoli na ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Wartość umowy z SAATZ wynosi 66 milionów złotych brutto. Koszt remontu jednej Skody 16T to ponad 3,8 mln zł.
– Mam ogromną satysfakcję, żeby ten tramwaj przedstawić, mimo tych warunków pandemicznych. Prezentujemy go do oceny dwa miesiące przed terminem – mówił podczas prezentacji tramwaju prezes firmy SAATZ Jarosław Lazurko. – To jest nasz ogromny wspólny sukces.
Średnio co dwa miesiące do Wrocławia trafiać będą dwa wyremontowane tramwaje. Wszystkie Skody 16T „spłyną” najpóźniej końca maja 2022 roku.
Piotr Krejner materiały prasowe
Komentowane 1