W 2020 roku 47% obywateli Unii Europejskiej w wieku 16 – 74 lata uzyskało informacje ze stron internetowych organów publicznych.
Oznacza to wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu z 2008 r., gdy odsetek ten wyniósł 33% – wynika z badań Eurostatu. W sondażu pytano Europejczyków o to, czy w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających badanie zdarzyło im się zasięgnąć informacji publikowanych w internecie przez organy administracji publicznej w ich krajach.
Odsetek osób, które zadeklarowały, że zrobiły to w ciągu roku poprzedzającego dzień badania, był najwyższy wśród osób w wieku 25–34 lata (59%). Nieco rzadziej z informacji publicznych dostępnych online korzystały osoby w wieku 35-44 lata (56%). Grupą najrzadziej poszukującą informacji na witrynach władz byli najstarsi obywatele – z tej formy kontaktów z administracją publiczną korzystało nieco ponad jedna czwarta (26%) Europejczyków w wieku 65-74 lat.
Rozwój e-administracji i dostępność informacji online dla obywateli różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich UE. W 2020 r. najpowszechniej z informacji zamieszczanych na stronach organów publicznych korzystali obywatele Danii (89%), Finlandii (85%), Holandii (81%) oraz Szwecji (79%). Na przeciwnym krańcu skali znalazły się takie państwa jak Rumunia (10%), Włochy (19%) i Bułgaria (19%).
Polska w tym zestawieniu uplasowała się tuż nad ostatnią trójką państw – z odsetkiem obywateli korzystających z informacji zamieszczanych na stronach internetowych organów administracji publicznej sięgającym 27%. Wśród naszych sąsiadów najlepszy wynik pod tym względem zanotowały Łotwa (68%), Estonia (67%) i Niemcy (65%). Również na Litwie, w Czechach i Słowacji odsetek osób korzystających z kanałów komunikacyjnych e-administracji był blisko dwukrotnie wyższy niż w Polsce i wyniósł odpowiednio 54%, 53% i 51%.
Rozwój e-administracji jest jednym z istotnych elementów zawartych w przedstawionym 9 marca br. przez Komisję Europejską dokumencie „Kompas cyfrowy 2030: europejska droga do dekady cyfrowej”. Zakłada on m.in., że do 2030 roku wszystkie kluczowe usługi publiczne w państwach członkowskich UE powinny być dostępne online, a 80% obywateli powinno korzystać z rozwiązań do identyfikacji cyfrowej. Przedstawione w dokumencie cele zostaną zapisane w programie politycznym, który zostanie uzgodniony z Parlamentem Europejskim i Radą UE.
Poprzez PAP MediaRoom / EuroPAP News