Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Cierpliwie czekam, czyli o płatnościach dla małych firm

KK przez KK
10 października 2022
w Biznes, Wiadomości
0
Cierpliwie czekam, czyli o płatnościach dla małych firm

Małe firmy – mało klientów. A czym mniej klientów tym każdy cenniejszy. Nie ma więc co go popędzać w sprawie płatności – grunt, że mamy komu wystawić fakturę, a zapłaci. kiedy zapłaci. Brzmi znajomo? No pewnie.

Większość właścicieli małych firm nie chce robić awantur o spóźnienia w płatnościach i ryzykować utratę klienta. Zamiast tego cierpliwie czekają „na swoją kolej”. Słusznie czy niesłusznie – trudno powiedzieć. Faktem jest jednak, że zatory płatnicze są ogromnym problemem małych przedsiębiorstw.

Z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że 60% małych i średnich firm doświadcza opóźnień w płatnościach ze strony swoich kontrahentów, a 44% przyznaje, że w ostatnich trzech miesiącach w ogóle nie otrzymali należności za sprzedane towary czy wykonane usługi. To wprost oznacza, że płatności po terminie stały się na rynku normą, a nie wyjątkiem.

 

Nie ma co zakłamywać rzeczywistości i trzeba głośno powiedzieć, że małe i średnie firmy w relacjach gospodarczych z dużymi podmiotami stoją na słabszej pozycji. Wiele ze strony korporacji pada słów o biznesowej etyce, wsparciu i rzetelności, ale pokusa, aby kredytować się kosztem swoich dostawców nieraz jest zbyt duża. Płatności są opóźniane, co doprowadza do powstawania zatorów płatniczych u kolejnych podmiotów.

Wykonywałam kiedyś zlecenie – banery reklamowe do internetu – dla jednego z telekomów. Umowa podpisana, praca wykonana, faktura wystawiona. Oczywiście jak zwykle zapewnienia, że jeśli pójdzie dobrze, to tych zleceń będzie więcej. Mieli 28 dni płatności, zapłacili po prawie 60. Traf chciał, że mam też telefon w tej firmie i naprawdę szlag mnie trafił, jak gdy czekałam na płatność za moją pracę, to zadzwonili z infolinii, że mnie odetną, bo się już tydzień spóźniam z rachunkiem. Czyli im można grozić, a mnie nie wypada. Ale w sumie i tak się cieszę, bo współpracuję z nimi do dzisiaj – ciągle płacą mocno spóźnieni, ale w końcu zawsze płacą i to fajne pieniądze – opowiada Anna, właścicielka małej agencji graficznej z Gdyni.

To historia jakich pewnie setki tysięcy miesięcznie, jak Polska długa i szeroka. Z jednej strony „podłapanie” dużego klienta z ciekawymi projektami i jeszcze ciekawszymi budżetami to marzenie wielu przedsiębiorców. Ale z drugiej strony z każdym takim klientem pojawia się obawa, żeby go nie stracić. Wraz z tą obawą zaś nieuchronnie przychodzi zwiększona tolerancja na opóźnienia w płatnościach, co bywa po prostu nadużywane.

Strategii jak sobie z tym radzić jest pewnie tyle ile przedsiębiorców. Niektórzy stawiają na koncepcję „dobry car, źli bojarzy”. To ciekawa próba połączenia dobrych relacji i przypominania o terminach. W tym celu tworzy się w mailach obraz „dobrego klienta i złej księgowej” i wysyła prośby nie tyle o zapłatę, ale właśnie o interwencję w firmowej rachunkowości. Opcjonalnie można też zapytać klienta „z kim można porozmawiać o płatnościach” jasno dając do zrozumienia, że zdajemy sobie sprawę, że to nie nasz bezpośredni kontakt odpowiada za opóźnienia.

 

U mnie najlepiej działa metoda „po ludzku”. Dzwonię, jakoś zażartuję, a później takim trochę proszącym tonem opowiadam, że muszę ludziom coś popłacić, że już dwa tygodnie po terminie i czy mogę prosić o szybką płatność. Może to specyfika moich klientów, ale zazwyczaj działa, nikt się nie obraża i nie rzuca słuchawką. Inna sprawa, że mamy w gabinecie kilku dużych, korporacyjnych klientów więc nawet jakby jeden okazał się niepoważny to przeżyjemy – dlatego trochę mi łatwiej rozmawiać. Ale przyznaję, że gdyby cała firma „wisiała” na jednym kontrakcie to nie wiem, czy bym się odważył dzwonić z lekkimi nawet pretensjami – mówi Piotr z Katowic, który razem ze wspólnikiem prowadzą montaż systemów alarmowych w budynkach biurowych.

Wszyscy pytani przez nas mali przedsiębiorcy przyznają za to, że w większości przypadków nie ma co liczyć na – tak polecane w niektórych artykułach – zabezpieczenia przed nieterminowymi płatnościami. Zaliczki i przedpłaty to wielu branżach sytuacje zupełnie niespotykane i zwykle niemożliwe do wynegocjowania. Podobnie gwarancje bankowe czy – są też takie porady – weksle ze strony klientów. Na skierowanie sprawy na drogę formalną, czyli wysłanie wezwania do zapłaty albo skorzystanie z usług firmy windykacyjnej mali przedsiębiorcy decydują się w ostateczności – wtedy, kiedy nie ma już nadziei na utrzymanie klienta, a opóźnienia zaczynają przypominać bardziej chęć uchylenia się od płatności niż jej późniejsze wykonanie.

Co więc zrobić? Najlepiej – co przyznają sami przedsiębiorcy – do opóźnień się po prostu przygotować. Bez względu jednak na przyjęte strategie, podejmowane działania i budowane relacje trzeba założyć, że większość faktur nie zostanie zapłacona w terminie i liczyć ewentualnie na miłą niespodziankę.

 

W tym kontekście kluczową kwestię staje się kontrola kosztów, w tym przede wszystkim unikanie dużych, jednorazowych inwestycji i budowa „poduszki finansowej”, która pozwoli firmie spokojnie doczekać się płatności. To dlatego tak popularne wśród małych firm są leasingi i oferty ratalne – pozwalają rozwijać przedsiębiorstwo i jednocześnie trzymać koszty pod kontrolą wydłużając termin płatności nawet do kilkudziesięciu miesięcy.

  • W zakresie sprzętu komputerowego jedną z najciekawszych ofert dla MŚP ma w Polsce Komputronik. Na większe zakupy firma oferuje płatność odroczoną, leasing operacyjny lub pożyczkę leasingową.
  • W ten sposób sfinansować można nawet sprzęt warty 50 tysięcy złotych. Procedura jest prosta, formalności minimalne, a decyzja podejmowana w 10 minut.
  • Z oferty można skorzystać przez internet lub w salonach Komputronik. Więcej szczegółów oferty znaleźć można na stronie https://www.komputronik.pl/informacje/uslugi/platnosci-dla-firm.
Poprzez: PAP MediaRoom / Komputronik
Tagi: biznesPAPpromo
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Cztery do zera! Śląsk wygrał po bramkach Bergiera

Następny wpis

Urodziny legendy Wrocławia! Janusz Sybis kończy dziś 70 lat

Następny wpis
Urodziny legendy Wrocławia! Janusz Sybis kończy dziś 70 lat

Urodziny legendy Wrocławia! Janusz Sybis kończy dziś 70 lat

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

2 czerwca 2023
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Dzień rodzicielstwa (Zdjęcie w tle na Facebooka) - Dzień rodzicielstwa tło wydarzenia

Dzień Rodzicielstwa Zastępczego – to nie tylko święto

30 maja 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa
Kultura

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera
Inne

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy
Sport

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław
Biznes

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Kolejny weekend z Wrocławskimi
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje
Sport

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT