Prawie pół miliarda złotych trafi na konto wrocławskiego MPK. Przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z Bankiem Pekao SA i PKO BP. Spółka zapewnia, że w całości wykorzysta te pieniądze na podniesienie standardu komunikacji miejskiej.
MPK wyemituje obligacje, które zapewnią spółce 457,1 mln złotych. To jedna z największych inwestycji w komunikację miejską w Polsce.
CZYTAJ TAKŻE: MPK Wrocław dostanie blisko pół miliarda złotych na inwestycje. To efekt emisji obligacji
– Kolejne nowe tramwaje i modernizacja zajezdni to cele, które sfinansujemy dzięki podpisanej dziś umowie. To dobra wiadomość dla wszystkich wrocławianek i wrocławian oraz tak licznie odwiedzających moje ukochane miasto turystów – zwraca uwagę prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – To kolejny ważny element trwającego od 2018 roku procesu poprawiania jakości komunikacji miejskiej we Wrocławiu – obszaru będącego priorytetem Prezydenta miasta, Jacka Sutryka – dodaje.
Fundusze pozwolą także na remonty stacji prostownikowych, które zasilają tramwajową sieć trakcyjną i na modernizację już posiadanych przez MPK tramwajów.
– Podpisanie tej umowy pozwoli nam na skokowe podniesienie jakości komunikacji miejskiej. Całość pozyskanej kwoty zostanie wydana na inwestycje w tabor i w infrastrukturę, czyli w bezpieczny, wygodny i ekologiczny transport publiczny – podkreśla Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.
Poprawa jakości komunikacji miejskiej
Pieniądze o których mowa, będą pochodziły z emisji obligacji. MPK zainwestuje je w całości w poprawę jakości komunikacji miejskiej i nie zostaną one wydane na bieżące funkcjonowanie spółki. Dzięki tym środkom MPK sfinansuje m.in.:
- zakup dodatkowych 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych Moderusów Gamma (tramwaje kupione w ramach umowy z września 2020 roku na 25 sztuk z opcją dokupienia 21 kolejnych wagonów),
- trwającą modernizację Protramów 205 WrAs i Skód 16T,
- modernizację dwóch zajezdni tramwajowych – Borek i Ołbin – tak aby mogły pomieścić większą liczbę wagonów,
- remonty stacji prostownikowych,
- przyszły zakup nowych tramwajów, które mają zastąpić najstarsze wagony typu 105N/NWr.
W ocenie przewoźnika inwestycje są konieczne, bowiem MPK dąży do radykalnej poprawy standardu komunikacji miejskiej poprzez poprawę infrastruktury torowej, zakup nowych pojazdów oraz modernizację zajezdni.
MPK BĘDZIE MUSIAŁO ODKUPIĆ OBLIGACJE
MPK zobowiązuje się do wykupienia obligacji, które zostały wyemitowane do konsorcjum banków Pekao SA oraz PKO BP. Jest to forma finansowania zwrotnego, która jest dość często wykorzystywaną formą pozyskiwania pieniędzy na inwestycje wśród spółek kapitałowych.
— Oznacza to, że instytucje finansowe w trakcie szczegółowej oceny sytuacji finansowej spółki MPK Wrocław korzystnie oceniły jej zdolność i wiarygodność kredytową – ocenia Remigiusz Arendarski, dyrektor finansowy MPK Wrocław. – Warto podkreślić, że mieliśmy możliwość skorzystania z różnych form finansowania zewnętrznego np. poprzez kredyt czy emisję obligacji. Z uwagi, że już wcześniej stosowaliśmy emisję obligacji wybraliśmy to rozwiązanie. Pozwala nam ono dogodnie dostosować terminy wykupu obligacji do możliwości finansowych spółki – wyjaśnia Arendarski.
MPK Wrocław – wiarygodny i solidny partner
Obligacje to forma tzw. finansowania zwrotnego. To, że banki zdecydowały się podpisać umowę z wrocławskim MPK oznacza, że traktują miejską spółkę jako wiarygodnego i solidnego partnera.
– Udział w finansowaniu inwestycji samorządowych jest wpisany w nasze DNA, robimy to skutecznie od wielu lat. W tym wypadku szczególnie cieszy nas, że możemy przyczynić się do inwestycji w nowoczesną komunikację publiczną, poprawiającą komfort życia mieszkańców, a przy tym oszczędną, bezemisyjną i przyjazną dla środowiska naturalnego. Traktujemy to jako naturalny element realizacji naszej strategii ESG – Odpowiedzialny Bank wspierający Zrównoważony Rozwój – mówi Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej.