Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Aż 1/3 samochodów dostanie zakaz wjazdu do centrum? Tak zakłada jeden z wariantów planów miasta

KK przez KK
27 grudnia 2022
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
1
WROCŁAW: Utrudnienia na A4 pod Wrocławiem. Co się dzieje?

zdj. ilustracyjne

Plasujący się regularnie w czołówce najbardziej zanieczyszczonych miast świata Wrocław ma zamiar na poważnie wziąć się za oczyszczanie swojego powietrza. Władze miasta zapowiedziały wprowadzenie w 2025 roku wprowadzenie tzw. „Strefy Czystego Transportu”. Według niej starsze samochody miałyby zakaz wjeżdżania do centrum miasta. Analizowane są obecnie różne warianty, ale te „ambitne” zakładają wykluczenie z centrum 1/3 samochodów w mieście!

Mniej więcej w połowie 2022 roku we Wrocławiu przeprowadzone zostało badanie emisji spalin. Obserwowano przeszło 70 tysięcy aut w dziewięciu miejscach w mieście. Zwrócono też uwagę na wiek samochodów. Jak się okazało, stolica Dolnego Śląska ma wysoki procent samochodów liczących ok. 20 lat. Takie auta nie mają zastosowanych nowoczesnych, bardziej ekologicznych rozwiązań przy spalaniu i emitują więcej zanieczyszczeń niż nowe modele. To zaś walnie przyczynia się do wzrostu zanieczyszczenia.

Właśnie z tym walczyć będzie Strefa Czystego Transportu. Jaki będzie jej kształt i zasady? To jest jeszcze przedmiot dyskusji, a zdecydowanie jest o czym rozmawiać. Jeżeli przyjęte zostaną najbardziej radykalne rozwiązania, może to postawić ruch samochodowy we Wrocławiu do góry kołami. Obecnie wszak zarówno co do rozmiaru Strefy, jak i wieku samochodów rozważane są po trzy warianty.

Rozmiar Strefy

  • I wariant – najbardziej ostrożny. Według niego Strefa miałaby obejmować ścisłe centrum, czyli tereny otoczone przez Fosę Miejską oraz Odrę
  • II wariant – pośrednia opcja. Zawiera to co wariant I, ale do tego jeszcze Kleczków, Nadodrze, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie, Szczepin i Popowice.
  • III wariant – najbardziej „ambitny” lub jak kto woli „radyklany”. Do terenów z dwóch wariantów powyżej doszłyby jeszcze Zacisze, Zalesie, Szczytniki, Biskupin, Sępolno, Dąbie, Bartoszowice, Tarnogaj, Gaj, Huby, Borek, osiedle Powstańców Śląskich i Gajowice. To by oznaczało w gruncie rzeczy, że starsze samochody na południe od Starej Odry mogłyby jeździć tylko po skrajnych dzielnicach jak Wojszyce, Jagodno, Brochów czy Klecina (Bielany też, także Ikea niezagrożona).

Wiek samochodów

  • I wariant – wersja ostrożna, czyli zakaz wjazdu dla samochodów benzynowych starszych niż 30 lat i diesli starszych niż 25 lat. To wedle obecnych wyliczeń jakieś 2% aut we Wrocławiu.
  • II wariant – opcja pośrednia, czyli zakaz obowiązujący 25 lat dla silników benzynowych oraz 20 lat dla diesli.
  • III wariant – najbardziej radykalne rozwiązanie, czyli zakaz dla samochodów benzynowych starszych niż 20 lat i diesli starszych niż 15 lat. Objęłoby to jakieś 33% kierowców w stolicy Dolnego Śląska.

Cokolwiek zostanie zadecydowane, do tego jeszcze kilka kroków. Miasto planuje kilkumiesięczne konsultacje społeczne, w trakcie których mieszkańcy mają wyrazić swoje zdanie na ten temat. Rozpoczną się w kwietniu 2023 roku i potrwają do końca roku. Na tej podstawie w 2024 r. podjęta będzie decyzja co do wariantów, a potem jej wprowadzenie, by do początku 2025 wszystko było gotowe.

 

Tagi: komunikacjasamochodyStrefa Czystego Transportuwrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

WROCŁAW: Na Ołbinie znaleziono 50-kilogramową bombę

Następny wpis

Most Szczytnicki znów przejezdny dla tramwajów. Jak duża była skala prac?

Następny wpis
Most Szczytnicki znów przejezdny dla tramwajów. Jak duża była skala prac?

Most Szczytnicki znów przejezdny dla tramwajów. Jak duża była skala prac?

Komentowane 1

  1. dC says:
    3 lata temu

    Czy ktoś porównał spaliny nowego diesla podczas oczyszczania DPFa i 30-letniego benzyniaka z LPG? Obawiam się, że władze będą musiały zakazać wjazdu również nowym dieslom, jeśli nie będą chciały wyjść na nieuków i szurów 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

4 lipca 2023
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT