Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Autostrada A4 zmodernizowana do sześciu pasów ruchu? Decyzja w sprawie odcinka zapadła

FM przez FM
9 października 2023
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
0
Autostrada A4 zmodernizowana do sześciu pasów ruchu? Decyzja w sprawie odcinka zapadła

fot. Urząd Miejski Wrocławia

Autostrada A4, na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Krzyżowej, do 2030 roku ma zostać zmodernizowana do sześciu pasów ruchu i dwóch awaryjnych. Decyzja w sprawie odcinka Legnica-Krzyżowa już zapadła. Problematyczny jest odcinek na południe od Wrocławia – choć z ustaleń inżynierów wynika, że korzystniejszy jest nowy ślad, to centrala GDDKiA skłania się ku rozbudowie śladu starego. Biorąc pod uwagę szacowany do roku 2050 ogólny wzrost liczby pojazdów poruszających się po drogach, spowoduje wzrost ruchu samochodów nie tylko na Węźle Bielańskim, ale na południu Wrocławia. Według wyliczeń GDDKiA z Katowic nastąpi wzrost o 128%, od granicy o 141%. Przy wyborze wariantu rozbudowy starego śladu wzrost ten w rejonie Węzła Bielańskiego będzie największy. Wynika to z faktu, że przez węzeł ten będzie prowadzony zarówno ruch czysto tranzytowy (wschód – zachód) jak i docelowy do Wrocławia. Co nie miałoby miejsca przy wyborze wariantu z nowym przebiegiem autostrady A4 zlokalizowanym na południe od Wrocławia, w którym ruch tranzytowy kierowany byłby nowym przebiegiem.

Rozbudowa starego śladu o jeden pas, plus dobudowa pasa awaryjnego oznacza wzrost liczby samochodów na południu miasta.

– Nie my to liczyliśmy, nie politycy, ale eksperci Z GDDKiA. Swoje wyliczenia ujawnili w prezentacji dla ekspertów transportu. Mamy te dane. Wynika z nich, że przy rozbudowie starego śladu na Karkonoskiej od strony Katowic nastąpi wzrost ruchu o 128%, od Legnicy o 141%. To oznacza paraliż samochodowy całego południa miasta. Budowa nowego śladu sprawiłaby z kolei, że samochodów tranzytowych na południu Wrocławia byłoby mniej niż obecnie– mówi Karol Przywara, wiceprezes wrocławskiego lotniska i kandydat Koalicji Obywatelskiej do sejmu.

Wtórowali mu prezydenci miast, którzy dziś udzielili mu poparcia politycznego, zobowiązując do walki o zmianę decyzji władz centralnych w kwestii przebiegu autostrady pod Wrocławiem.

– Jako prezydenci w koalicji dolnośląskich samorządowców od kilku lat walczymy o nowy ślad A4, jednak centralne urzędy lekceważą ten głos. Dlatego potrzebujemy takich ludzi jak Karol Przywara – samorządowca w sejmie, by dbał o nasze, Dolnoślązaków, interesy – mówił Jacek Sutryk Prezydent Wrocławia.

W styczniu miną 4 lata odkąd 8 prezydentów miast na Dolnym Śląsku wraz z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego apelowało m.in. o budowę nowego przebiegu autostrady A4. Po 4 latach, mimo powtarzanego stanowiska, wyliczeń ekspertów co do korzystniejszego przebiegu nowej trasy – dolnośląski oddział GDDKiA rekomenduje właśnie Głównej Dyrekcji w Warszawie wariant 1 przebiegu trasy – czyli zamiast budowy nowej drogi tylko rozbudowę autostrady w starym śladzie. Tymczasem koszty są porównywalne.

– Sami eksperci GDDKiA podali koszty budowy. I uwaga: nowy ślad byłby droższy w budowie od rozbudowy starego tylko o 3%! Różnica w kosztach realizacji pomiędzy starym a nowym śladem to ok. 300 mln zł. brutto. Co przy skali inwestycji liczącej niemal 8 mld zł nie jest sumą astronomiczną. A mówimy o najważniejszej trasie tranzytowej na południu Polski. Analizując jedynie kryterium techniczne realizacji trasy widać, że sami eksperci GDDKiA przyznają: wariant nowej trasy jest najlepszy, podczas gdy rozbudowa starego śladu to wariant najgorzej oceniony przez ekspertów z GDDKiA – mówił Jacek Sutryk.

GDDKiA, by znaleźć argumenty za rozbudową starego śladu, wskazywała np. kryterium społeczne, czyli głosy w czasie konsultacji części rolników, którzy musieliby zostać wykupieni, bo przez ich tereny czy gospodarstwa przebiegłby nowy ślad. Nie wzięto natomiast pod uwagę pogorszenia sytuacji komunikacyjnej około 140.000 wrocławian, mieszkańców południa miasta.

– Krzyki, Ołtaszyn, Wojszyce, Partynice, Tarnogaj, Huby staną w korkach, gdy z Węzła Bielańskiego wjedzie lub przejedzie przez Wrocław, a tak będzie w przypadku rozbudowy starego śladu. Zamiast zmniejszyć liczbę autu na południu przez odsunięcie ich od Wrocławia i obwarzanka, ich liczba wzrośnie ekstremalnie!– tłumaczył Przywara.
Wrocławian wspierali prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej, prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak i prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

– Nowy ślad oznacza rozwój dla południa regionu. Wystarczy wskazać choćby decyzję, by jedna z największych fabryk ogniw akumulatorowych, którą zbuduje tajwańskie ProLogium, powstała nie u nas a we Francji. Jedną z przyczyn jest niewydolność komunikacyjna regionu – mówił Szełemej.

Jak wskazywał Szełemej, już cztery lata temu było jasne, że rozbudowa A4 w starym śladzie to wygodnictwo, a nie działanie oparte o merytoryczne argumenty. Teraz GDDKiA te przypuszczenia poparła konkretnymi liczbami. Z nich wynika, że droga w starym śladzie niespecjalnie będzie tańsza, a zablokuje południe Wrocławia utrudniając mieszkańcom regionu wjazd do stolicy, argumentował Szełemej.

– W Karkonosze w ciągu roku przyjeżdża około 5 milionów ludzi. Dla regionu, dla Jeleniej Góry korzystniejsza jest budowa A4 w nowym śladzie. Warto pamiętać, że dziś nasz region – Dolny Śląsk – geopolitycznie jest postrzegany jako dobre miejsce do inwestycji. Chciałbym, by głos jeleniogórzan, głos kilkudziesięciu tysięcy osób, także był usłyszany w Warszawie, gdy będą zapadać ostateczne decyzje – mówił Łużniak.

Jak dodawał Arkadiusz Chęciński podobnie dzieje się w aglomeracji zagłębiowsko-śląskiej – tam także wszyscy domagają się nowego śladu drogi, a GDDKiA idzie po linii najmniejszego oporu i chce rozbudowywać stary ślad koncentrując ruch w centrum aglomeracji.

–  Być może z perspektywy Warszawy nie widać, jak już w godzinach szczytu wygląda przejezdność trasy na Węźle Bielany! 128%, 141% – to robi wrażenie, bo oznacza zatkanie Karkonoskiej! Warto pamiętać i o tym, że budowa w nowym śladzie to brak dodatkowych utrudnień na A4 w czasie budowy drogi. Ta droga już ma problemy, a remont na niej to dodatkowe godziny w korkach dla mieszkańców Wrocławia i obwarzanka. I na koniec: stary ślad, mógłby zostać rezerwą przejezdności w czasie wypadków na nowej A4.– podsumowywał Przywara.

Jak wynika z danych na slajdach GDDKiA, które dziś ujawnił Urząd Miasta, Generalna Dyrekcja brała pod uwagę koszty społeczne nowego śladu, który skutkowałby wykupem gruntów pod drogę. Ale nie wzięto pod uwagę 140.000 mieszkańców południa Wrocławia i obwarzanka, którzy staną w korkach powodowanych przez zwiększenie ruchu na południu Wrocławia.

– Jeżeli zostanę posłem, a startuję w tych wyborach z list KO, to dołożę wszelkich starań i to zobowiązanie składam publicznie przed panami prezydentami: będę posłańcem tej sprawy w Warszawie. Musimy trzymać rękę na pulsie. – mówił Przywara.

Tagi: Dolny Śląskkomunikacjawrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Skoordynowana akcja policji pozwoliła odzyskać pojazd warty 600 tysięcy złotych [NAGRANIE]

Następny wpis

Wyjątkowa wystawa sztuki współczesnej z okazji 25-lecia Województwa Dolnośląskiego w Operze Wrocławskiej

Następny wpis
Wyjątkowa wystawa sztuki współczesnej z okazji 25-lecia Województwa Dolnośląskiego w Operze Wrocławskiej

Wyjątkowa wystawa sztuki współczesnej z okazji 25-lecia Województwa Dolnośląskiego w Operze Wrocławskiej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

4 lipca 2023
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT