Aleja Wielkiej Wyspy otrzymała nagrodę w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2024.
Wrocławska trasa została wyróżniona podczas gali towarzyszącej XVI Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach razem z 9 innymi zadaniami realizowanymi przez gminy w całej Polsce. Jury w gronie 10 najważniejszych polskich inwestycji samorządowych wskazało między innymi tunel do Świnoujścia pod Świną, który rozwiązał kwestię przepraw promowych czy rewitalizację centrum Łodzi.
Kierowcy, rowerzyści, piesi już korzystają z tej inwestycji, ale zgodnie z grudniową zapowiedzią realizujemy jeszcze prace przy ostatnich fragmentach trasy. W połowie roku planujemy zakończyć prace przy tym zadaniu, które kosztuje blisko 300 milionów złotych – opisywał podczas gali prezes zarządu Wrocławskich Inwestycji Piotr Paś.
Inwestycja kosztowała niemal 300 mln zł. Wybudowano drogi o długości ok. 3,5 km wraz z wybudowaniem nowych mostów przekraczających rzeki Oławę i Odrę oraz wiaduktów na przecięciu budowanej drogi z ul. Wilczą oraz ul. Wittiga. W ramach inwestycji rozbudowano węzeł drogowy na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i al. Armii Krajowej, wybudowane zostały nowe skrzyżowania z ul. Olszewskiego, ul. Dembowskiego i ul. Mickiewicza. Aleja Wielkiej Wyspy już łączy Krzyki z Biskupinem i Sępolnem. To nie koniec prac na Wielkiej Wyspie. Wykonawca budujący AWW będzie także remontował kolejne odcinki ulicy Olszewskiego. Wymieni tam nie tylko nawierzchnię na jezdni, ale również poprawimy warunki dębom rosnącym przy tej głównej ulicy Biskupina. O zmianach w organizacji ruchu związanych z tym remontem będziemy informować. Pewne jest, że rozpoczniemy od fragmentu od ul. Chełmońskiego do Spółdzielczej – dodał Piotr Paś.
Miasto liczy, że wydatki, które zostały poniesione m.in. na Aleję Wielkiej Wyspy uda się częściowo odzyskać w ramach tzw. rekompensaty z KPO. Wrocław chciałby, by samorządom zrefinansowano inwestycje, które mogły być opłacone z KPO, ale nie były, bo pieniądze do Polski dotarły dopiero po wyborach parlamentarnych i w ich konsekwencji zmianie polityki centralnej. Wrocławski magistrat ma gotowe dokumenty, na podstawie których miasto mogłoby otrzymać nawet 2 miliardy złotych na dalsze inwestycje. Z tych pieniędzy można by sfinansować np. planowaną i gotową do realizacji Aleję Północną.
Jak piszą organizatorzy konkursu, w którym wrocławska inwestycja została wyróżniona, tegoroczne nominacje konkursowe obejmowały projekty komunikacyjne, drogowe, inwestycje proekologiczne, a także inicjatywy rozwijające infrastrukturę mieszkaniową i rekreacyjną. Spośród nich jury wyłoniło zwycięskie realizacje wpływające najsilniej na poprawę jakości i komfortu życia mieszkańców. Kryteriami, na które zwracano uwagę przy ocenie zgłoszonych przedsięwzięć, były innowacyjność, funkcjonalność, sprawność montażu finansowego oraz stopień włączenia lokalnej społeczności w proces projektowania i planowania. Aleja Wielkiej Wyspy wiele zmienia nie tylko dla mieszkańców Wielkiej Wyspy i osiedli południowych – to także znacznie mniej samochodów na placu Wróblewskiego, Społecznym, Dominikańskim czy ulicach Traugutta, Borowskiej i Ślężnej. Aleja zmienia nie tylko sytuację komunikacyjną. Jeszcze w tym roku obok Alei Wielkiej Wyspy zacznie się kolejna zielona inwestycja.
Między Aleją Wielkiej Wyspy a Parkiem Szczytnickim stworzymy dziesięć hektarów Ogrodów Szczytnickich, o tyle rozrośnie się największy wrocławski park. Teren w kwartale ulic Mickiewicza, Kopernika, Heweliusza i Alei Wielkiej Wyspy, po dawnym gospodarstwie ogrodniczym, zmieni się nie do poznania – w przepiękne ogrody. Projekt Wrocławskie Inwestycje już uzgodniły z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Relacja i foto udostępnione przez: Biuro Prasowe UMW