Powstanie nowa trasa, która odciąży północ Wrocławia. Po wielu latach i tysiącach podpisów pod petycjami mieszkańców składanych przez Rady Osiedli wreszcie rozpocznie się projektowanie trasy łączącej ul. Poświęcką z ul. Krzywoustego. Mieszkańcy będą musieli jeszcze trochę poczekać bo sam projekt zajmie minimum 1,5 roku.
Aleja Północna – bo tak zostanie nazwana nowa trasa, liczyć będzie 5,5 km. Wyczekiwana przez mieszkańców droga odciąży z nadmiernego ruchu samochodowego północne osiedla Wrocławia: Polanowice, Poświętne i Sołtysowice. Zyskają także Karłowice, na terenie których al. Kasprowicza obciążona jest częściowo ruchem tranzytowym na kierunku wschód-zachód.
Minimum 1,5 roku na zaprojektowanie drogi
Rozpisany został przetarg na wyłonienie wykonawcy, który będzie miał minimum 18 miesięcy na zaprojektowanie nowej trasy. – Chcemy być gotowi z projektem, kiedy już będą środki na sfinansowanie tego zadania. O dokończeniu tej trasy mówi się od lat. Czas postawić pierwszy krok w kierunku jej powstania – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Magistrat podkreślą, że sporządzanie dokumentacji projektowej będzie podlegało konsultacjom z mieszkańcami, co pozwoli na wypracowanie jak najlepszych rozwiązań.
Na początek Sołtysowice
Prace budowlane w przyszłości w pierwszej kolejności rozpoczną się od połączenia ul. Krzywoustego nowym łącznikiem z ul. Poprzeczną, gdzie powstanie wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu Aleji Północnej. To rozwiązanie zapewni bezkolizyjne pokonanie linii kolejowej 143.
Jak będzie wyglądała nowa trasa?
Przyszła droga będzie miała po jednym pasie jezdni w każdą ze stron, ścieżki rowerowe, chodniki i wspomniany wiadukt nad linią kolejową. W tym projekcie przewidziana ma być także zieleń i nowoczesne rozwiązania dla gospodarowania wodami opadowymi.
Nowa aleja posiadać będzie 6 skrzyżowań, które ułatwią wjazd na trasę. Planowane są skrzyżowania z: ul. Poświęcką, ul. Kamieńskiego, ul. Redycką, ul. Sołtysowicką i nową ulicą klasy zbiorczej prowadzącą do ul. Poprzecznej i ul. Krzywoustego.
Na skrzyżowaniach pojawią się dodatkowe pasy ruchu dla skręcających oraz sygnalizacje świetlne. Będzie także bezkolizyjne przejście wiaduktem nad torami kolejowymi linii 143 i nowe skrzyżowanie z ul. Krzywoustego w rejonie mostu na Widawie.
Na koszty jeszcze zbyt wcześnie
Projektowanie Alei Północnej potrwa minimum 18 miesięcy. Koszty inwestycji poznamy po opracowaniu dokumentacji projektowej, w której zawarte będą rozwiązania techniczne, jakie trzeba będzie zastosować podczas realizacji zadania.
– Naszym celem jest poprawa jakości życia mieszkańców. Projektant, który złoży najlepszą ofertę w ogłoszonym przetargu, będzie musiał rozpocząć swoją pracę od inwentaryzacji, aby później, na podstawie zebranych danych w terenie, wybrać najlepsze rozwiązania techniczne, biorąc pod uwagę uwarunkowania środowiskowe – mówi Piotr Paś, prezes spółki Wrocławskie Inwestycje.
Dokończenie trasy znalazło się jednak w programie Dolnośląski Ład. Wrocławska trasa została wskazana przez rząd jako jedna z inwestycji, która otrzyma finansowanie z pieniędzy unijnych (przeznaczonych na odbudowę po pandemii). Stąd miasto rusza z przetargiem na projekt, aby wszystko było gotowe w momencie otrzymania deklarowanych funduszy.