Duży sukces Kacpra Boruckiego. Absolwent Politechniki Wrocławskiej zwyciężył w konkursie na najlepszą pracę dyplomową poruszającą tematykę elektromobilności organizowanym przez Wydział Elektryczny i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
To pierwszy raz, kiedy laureatem ogłoszono studenta, który napisał pracę z zakresu elektromobilności. To Kacper Borucki, absolwent kierunku elektrotechnika na specjalności Elektrotechnika przemysłowa.
Jury doceniło jego pracę magisterską „Napęd łodzi elektrycznej z silnikiem BLDC”, której promotorem był dr hab. inż. Mateusz Dybkowski, prof. uczelni z Katedry Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych, specjalista w dziedzinie napędów elektrycznych. To właśnie za jego namową przyszły laureat zgłosił się do konkursu PSPA.
Praca magisterska dotyczyła napędu do wyścigowej łodzi solarnej budowanej przez koło naukowe PWr Solar Boat Team. Chodziło przede wszystkim o wybór typu i parametrów silnika oraz opracowanie metody sterowania takim napędem. – czytamy w informacji przekazanej przez PWr.
W projekcie uwzględniłem też posiadane już przez koło źródła zasilania – instalację fotowoltaiczną i baterie, a także przygotowałem koncepcje przekształtników energoelektronicznych. Następnie stworzyłem model tak zaprojektowanego układu w środowisku Simulink i wykonałem badania symulacyjne. Początkowo miałem zrobić też badania laboratoryjne, ale – niestety – zabrakło na to czasu – mówi Kacper Borucki. – Koncepcja okazała się znacznie bardziej złożona, niż mógłbym przypuszczać na początku. W ramach swojej pracy musiałem zapoznać się z wieloma różnymi tematami – dodaje.
Borucki sprawdził trendy i możliwości rozwoju elektromobilności w kontekście transportu morskiego. W rozmowie z oficjalną stroną uczelni opowiedział o swojej pracy.
Śrubę napędową dobiera się m.in. do masy i gabarytów łodzi. Żeby to zrobić, musiałem poszukać metod doboru śruby napędowej w literaturze związanej z projektowaniem okrętów. Fascynująca dziedzina nauki, choć tak naprawdę ledwie jej dotknąłem. Przecież trzeba było zamodelować jeszcze akumulatory oraz instalację fotowoltaiczną, a do tego przemyśleć przekształtniki energoelektroniczne do zasilania silnika i sterowania przepływem energii elektrycznej w napędzie. Mnóstwo pracy i mnóstwo tematów do przeanalizowania – mówi Kacper Borucki.