Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

„To męski świat, ale dziewczyn w nim coraz więcej!” – kobieta za kółkiem wrocławskiego autobusu [WYWIAD]

FM przez FM
8 marca 2023
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
0
„To męski świat, ale dziewczyn w nim coraz więcej!” – kobieta za kółkiem wrocławskiego autobusu [WYWIAD]

fot. Filip Macuda/Wrocławskie Fakty.pl

8 marca, to dzień szczególny. Warto jednak pamiętać o Kobietach nie tylko od święta. Dzisiaj, dzień przed Świętem wszystkich Pań – zapraszamy do specjalnego wydania #BliżejMiasta, w którym odwiedzamy inspirujące osoby. Przypominamy dziś wywiad, który 8 marca 2021 roku przeprowadziliśmy z bohaterką wrocławskiej codzienności.

Porozmawialiśmy z Panią Nicole, która na co dzień pracuje jako kierowczyni autobusu. To bohaterka codzienności, tej wrocławskiej. Jak radzić sobie z sytuacjami stresowymi za kółkiem i czy autobusy to na pewno męski świat?

Jak długo pracuje Pani w MPK?

To już dwunasty rok odkąd tutaj trafiłam.

Czy przez te dwanaście lat odczuła Pani jakieś zmiany? Wiadomo – to stereotypowo męski świat. Jak się w nim Pani odnajduje?

Teraz jest już łatwiej, bo jest nas [kobiet] coraz więcej. Jak zaczynałam, to byłam drugą kobietą i było to zderzenie ze ścianą. Bardziej bałam się spotkania z kolegami, niż z autobusem. Na „siódemce” było dużo starszych, bardziej doświadczonych kierowców. Wiemy, jakie to było podejście. Przychodzi młoda dziewczynka i chce sobie pojeździć autobusem. Na szczęście okazało się, że koledzy są bardzo sympatyczni i zostałam ciepło przyjęta.

Dlaczego zdecydowała się Pani na pracę w tym zawodzie?

To jest ciekawy temat! Mój tato jest kierowcą i od dzieciństwa miałam kontakt z autobusami. W dzieciństwie szło się do taty na autobus, do zajezdni wchodziliśmy. Wtedy wszyscy wiedzieli, że córeczka przyjechała i się tutaj kręci po autobusach. To pasja od dzieciństwa. To coś innego niż lalki, kosmetyki i ciuchy. To męski świat, ale dziewczyn jest w nim coraz więcej.

Autobusy to także codzienna praca i codzienne sytuacje stresowe. Jak często zdarzają się takie sytuacje?

Teraz mam przyjaciółkę, która wdraża się w pracę, więc doskonale mogę sobie przypominać te sytuacje, kiedy ja zaczynałam. Był stres. To była dość długa walka. Kiedy wychodzisz z autobusu, to nie ma resetu. To, co się działo podczas pracy zostaje w głowie. Sytuacje stresowe zostają. Trzeba było sobie z tym jakoś radzić. Mój mąż też jest kierowcą, więc zawsze mogę z nim o tym porozmawiać. Teraz mam przyjaciółki, które zaczynają. Facet nie zawsze zrozumie kobiety, czasami to żeńskie oko pomoże.

Jak Pani myśli, dlaczego w MPK wciąż mamy przewagę mężczyzn nad kobietami? 

Dziewczyny się boją. Jestem tutaj ich patronką, wdrażam do pracy. Często mówią do mnie: Kurcze, przyszłabym wcześniej, ale się bałam. Mówię: No, ale czego ty się bałaś? – No wiesz, tutaj autobusy, gabaryty. Zawsze wtedy powtarzam, że faceci są bardzo mili. Pozostaje stereotyp „baby za kółkiem”. Może dlatego je to przeraża.

Jak kobiety radzą sobie za kółkiem w autobusach?

Panie za kółkiem pracujące zawodowo tak – bardzo chwalę. Natomiast muszę potwierdzić, że czasami ten stereotyp istnieje. Jako kobieta, muszę to powiedzieć – kobiety nie radzą sobie za kółkiem samochodów osobowych. Przy autobusach tak. Wiadomo, są szkolenia zawodowe, więc podnosimy swoje umiejętności. Umówmy się, czasami faceci też są słabymi kierowcami. To się często wyrównuje! (śmiech)

Czy myślała kiedyś Pani o pracy jako motornicza tramwaju?

Nigdy w życiu. To inna para kaloszy. Ja jestem nerwowym człowiekiem i w tramwaju nie dałabym rady. Obserwując ich z boku widzę jak wiele mają stresu. To jednak inny rodzaj stresu. Ja mogę wyhamować, odbić, mogę tym autobusem wszystko zrobić. A tramwaj? Jedzie po szynach, jak taran. Stres jest tutaj większy. Kobiet jest więcej w tramwajach niż w autobusach. Umówmy się, ja trzymam kierownicę, pedał gazu, zmieniam biegi. W tramwaju mamy zupełnie inny system.

Dwanaście lat zaczynała Pani zapewne na JELCZ-ach. Jakie to były autobusy? Miały swój urok?

Na pewno miały swój urok na pewno. Były dwa rodzaje JELCZ-ów. Miałam okazję jeździć też Ikarusem, ale i starym VOLV-em przegubowym. To był mój wóz na stałe i wspominam go bardzo dobrze. To były czasy, gdy kierowca rządził bardziej niż autobus. Mogłam się sporo nauczyć. Manewrowanie, jazda po śniegu. Ostatnio dużo osób panikowało, jak pojawił się śnieg. W tamtym VOLVO się po prostu jechało i nie było wyjścia. Teraz autobusy są dużo wygodniejsze. Dwanaście lat to kolosalna różnica. Jeździ się łatwiej, ale kierowca nadal jest najważniejszy.

Czasami zdarza się tak, że – przy problemach tramwajów – na ulice wyjeżdżają dodatkowe autobusy. Jak często ma Pani okazję brać udział w tego typu akcjach?

Jestem kierowcą, który uwielbia takie akcje. Uwielbiam jeździć tam, gdzie coś się dzieje. To jednak coś innego niż taka monotonia z pętli do pętli. To jest fajne zadanie, ponieważ trzeba się szybko zgłosić do dyżurnego. Rzadko mam okazję jeździć takimi liniami, ale to zawsze coś ciekawszego. Czasami jesteśmy potrzebni.

Dopytam jeszcze o sytuacje stresowe. Zdarzały się jakieś szczególne sytuacje, które zapadły Pani w pamięć?

Przede wszystkim u nas w autobusie są zasady takie, że trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Musimy myśleć za innych uczestników ruchu. Na przykład, że ktoś wybiegnie z autobusu, by pobiec do stojącego obok tramwaju. Czasami wybiegają dzieci i rowerzyści, którzy są chyba najbardziej nieprzewidywalni.

Planuje Pani zostać w MPK?

Oczywiście. Nie wyobrażam sobie innej pracy. Za nic bym tego nie oddała.

Jakimi słowami chciałaby Pani zachęcić kolejne kobiety do pracy w tym wciąż jednak męskim świecie?

Przy tej pracy można odpocząć od życia prywatnego. Jazda tymi autobusami to przyjemność. Proszę uwierzyć, że koledzy też pomagają. Nie są szowinistami i chętnie zawsze pomogą!

 

Tagi: Autobusdzień kobietkomunikacjaMPK Wrocławwrocławwywiad
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

John Yeboah piłkarzem miesiąca w Ekstraklasie! Wrocław ma nowego sportowego bohatera

Następny wpis

WROCŁAW: Mieszkańcy chcieliby drzew nad Odrą. Niestety, nie ma na to szans

Następny wpis
WROCŁAW: Mieszkańcy chcieliby drzew nad Odrą. Niestety, nie ma na to szans

WROCŁAW: Mieszkańcy chcieliby drzew nad Odrą. Niestety, nie ma na to szans

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 324 [Góra – Niechlów]

7 maja 2025
Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

17 maja 2022
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

8 maja 2025
Four Points by Sheraton

Four Points by Sheraton – nowy rozdział w historii Hotelu Wieniawa

7 maja 2025
Nie trzeba wiele

Nie trzeba wiele, by pomóc – majowa akcja krwiodawstwa, a przy okazji dobre zakupy

1
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

1
Osiedle Orawska Vita

Osiedle Orawska Vita na wrocławskim Ołtaszynie – III etap w przedsprzedaży

1
Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale
Kultura

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato
Biznes

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina
Na sygnale

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką
Wiadomości

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025
Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne
Dolny Śląsk

Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne – porozumienie Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii

12 maja 2025
Krakowski weekend na Wrocławskich
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT