Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Dolny Śląsk

Z Wrocławia na południe wyjedziemy drogą ekspresową – najważniejsza inwestycja drogowa regionu staje się realna

KK przez KK
27 września 2019
w Dolny Śląsk, Wiadomości
1
Z Wrocławia na południe wyjedziemy drogą ekspresową – najważniejsza inwestycja drogowa regionu staje się realna

Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Dopisane zostały m.in. S8 z Wrocławia do Kłodzka i nowa droga ekspresowa S5 łącząca Wrocław, Świdnicę, Wałbrzych i Bolków (trasa S3). To historyczna decyzja dla naszego wałbrzyskiego subregionu. Drogi ekspresowe otwierają komunikacyjnie nasz region znakomicie ułatwiając połączenia nie tylko dla mieszkańców, ale również dla turystów oraz inwestorów.

Wyżej cytowana wiadomość (podana dwa dni temu) przez ministra Michała Dworczyka oznacza, że przesądzono na poziomie politycznym o budowie obu tras. Prace planistyczne dotyczące drogi ekspresowej S8 od Magnic (czyli od Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) przez Łagiewniki, Ząbkowice Śląskie do Kłodzka są w toku od kilku miesięcy.

Nowym elementem drogowego projektu jest dołączenie do rządowego wykazu dróg, jakie mają być budowane, arterii spinającej Wrocław ze Świdnicą i Wałbrzychem do Bolkowa. Dotychczasową drogę krajową nr 35 (której wypadkowość jest analogiczna do drogi krajowej nr 8) zastąpi droga ekspresowa S5. Jej przebieg będzie też odciążać coraz mniej pojemną autostradę A4. W pobliżu Bolkowa będzie się ona łączyć z drogą ekspresową S3, która łączy południową granicę Polski z północą i zespołem portowym w Szczecinie, a dalej ze Świnoujściem.

Jeśli inwestycja pod nazwą „S8” ruszy projektowo w 2020 r., w sensie fizycznej budowy w 2021 r., przejechanie drogą z Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej może być możliwe nawet w 2026 lub 2027 r. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że budowana S8 będzie przebiegać odrębnie od istniejącej drogi krajowej nr 8, zatem podróżujący nie będą doświadczać uciążliwości charakterystycznych dla robót polegających na modernizacji czynnej trasy.

Powstanie S5 to kwestia ok. 8 lat. Opracowanie studium wykonalności i szeregu innych dokumentów, bez których nie jest możliwe zaprojektowanie drogi, to kwestia ok. 12 miesięcy. Kolejny rok to – po wybraniu wykonawcy w trybie „zaprojektuj – wybuduj” – przygotowanie projektów budowlanych i uzyskanie wszelkich pozwoleń. Zatem fizyczna budowa S5 może się zacząć mniej więcej w 2023 r.

Według założeń, które dwa dni temu ogłosił we Wrocławiu minister Michał Dworczyk, fragment już planowanej S8 będzie się pokrywać z mającą powstać S5, a cały korytarz „naszej” S8 będzie układany w sposób umożliwiający rozwidlenie obu tras na wysokości Sobótki. Tak ma powstać tzw. „sudecki ygrek” drogowy.

W najbliższej dekadzie południowa cześć Dolnego Śląska może radykalnie zmieni swój potencjał komunikacyjny. Praktycznie wszystkie ośrodki powiatowe znajdą się z bezpośredniej styczności z nowoczesnymi, pojemnymi i bezpiecznymi drogami.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 września 2019 r. dotyczące nowej sieci dróg krajowych i autostrad zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Decyzja ministrów była zapowiadana podczas niedawnych wizyt premiera Mateusza Morawieckiego w Ząbkowicach Śląskich i Świdnicy.  Oznacza ona, że limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w perspektywie do 2025 r. zwiększył się do 142,2 mld zł. Dodatkowe środki będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.

Tagi: infrastrukturainwestycje
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Pijany rajdowiec przydzwonił w latarnię – przechodnie nie pozwolili mu uciec

Następny wpis

List otwarty do Grzegorza Schetyny – poseł Jacek Świat skierował apel „wyłącznie dla pamięci i ku przestrodze”

Następny wpis
List otwarty do Grzegorza Schetyny – poseł Jacek Świat skierował apel „wyłącznie dla pamięci i ku przestrodze”

List otwarty do Grzegorza Schetyny – poseł Jacek Świat skierował apel „wyłącznie dla pamięci i ku przestrodze”

Komentowane 1

  1. Pingback: 9 samorządowców w sprawie A4 – głos w debacie o szkielecie drogowym dla Dolnego Śląska - Miedziowe Fakty

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 324 [Góra – Niechlów]

7 maja 2025
Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

17 maja 2022
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

8 maja 2025
Four Points by Sheraton

Four Points by Sheraton – nowy rozdział w historii Hotelu Wieniawa

7 maja 2025
Osiedle Orawska Vita

Osiedle Orawska Vita na wrocławskim Ołtaszynie – III etap w przedsprzedaży

1
Nie trzeba wiele

Nie trzeba wiele, by pomóc – majowa akcja krwiodawstwa, a przy okazji dobre zakupy

1
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

1
Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale
Kultura

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato
Biznes

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina
Na sygnale

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką
Wiadomości

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025
Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne
Dolny Śląsk

Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne – porozumienie Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii

12 maja 2025
Krakowski weekend na Wrocławskich
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT