Prezydenci ośmiu największych dolnośląskich miast i marszałek województwa – w kwestii budowy arterii drogowych w regionie – przemówili dzisiaj we Wrocławiu jednym głosem.
Samorządowcy domagają się przede wszystkim budowy nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostomłoty – Wrocław, a także utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 na tym odcinku. Włodarze zakładają także, że bardzo ważną rolę odegrać ma łącznik S5 i łącznik Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie. Obok prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka i marszałka województwa dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego, pojawili się prezydenci Wałbrzycha – Roman Szełemej, Jeleniej Góry – Jerzy Łużniak, Legnicy – Tadeusz Krzakowski, Lubina – Robert Raczyński, Głogowa – Rafael Rokaszewicz, Świdnicy – Beata Moskal-Słaniewska i Bolesławca – Piotr Roman.
- Na odcinku A4 Kostomłoty – Wrocław w latach 2014-2020 doszło do ponad 7,5 tysiąca zdarzeń, 7238 kolizji i 318 wypadków – średnio to około 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego czy wystarczającej liczby Miejsc Obsługi Podróżnych nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy – mówił podczas briefingu prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
- Natomiast prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak dodał, że to sprawa całego województwa, bo Droga ta powinna przebiegać przez teren całej aglomeracji aż do granicy Państwa i uwzględniać postulowaną od lat budowę obwodnicy Szklarskiej Poręby.
- Budowa nowego korytarza A4 to inkubator rozwoju i nowa oś rozwojowa aglomeracji i regionu – akcentował prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.
- Wybór Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 łączy – w zasięgu oddziaływania tych dróg do 50 km – wszystkie rdzenie wspomnianych obszarów funkcjonalnych. Przyjęcie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju całego Dolnego Śląska – uważa prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
- Jak się okazuje, problematyka inwestycji drogowych ma być początkiem współpracy dolnośląskich włodarzy. Jest niezwykle istotne, aby przy pracach nad wyznaczeniem przebiegu tych dróg brać pod uwagę, nie tylko argument finansowy, ale przede wszystkim skutki dla dalszego rozwoju naszego województwa – twierdził prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.
- Wypowiedzi włodarzy podsumował marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski, który podziękował za wspólny apel, który przede wszystkim podkreśla rozwój całego województwa dolnośląskiego. Każdy z prezydentów, mimo, że jest włodarzem swojego miasta, patrzy nie tylko na swój lokalny interes, ale również na to, aby w całym regionie działo się jak najlepiej. Dolny Śląsk jest wyjątkowym obszarem, a dziś połączyła nas autostrada A4, która jest ważną arterią.
Marszałek oraz prezydenci ośmiu dolnośląskich miast podpisali petycję dotyczącą przyszłości najważniejszych arterii komunikacyjnych w regionie. Dokument, który dotyczy m.in. planowanych inwestycji związanych z autostradą A4 oraz drogą ekspresową S5. Według sygnatariuszy petycji celowe jest wytyczenie nowego przebiegu autostrady A4 między węzłami Stary Śleszów i Wichrów, a także połączenie go z drogą ekspresową S5. Adresatem dokumentu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dolnośląski odcinek autostrady A4 to najstarszy tego typu odcinek w całej Polsce. Ma 105 km długości. Na temat planu przebudowy dolnośląskiego odcinka A4 od Wrocławia w kierunku zachodnim informowaliśmy już w serwisie video naszego portalu. Poprzez połączenie autostrady z istniejącymi i projektowanymi trasami szybkiego ruchu, obszar naszego województwa zyska płynne połączenie drogowe z północną częścią Polski, jak i na południe w kierunku granicy z Czechami. Obszary funkcjonalne największych dolnośląskich miast i powiązanych z nimi aglomeracji zostaną połączone wspólną siecią dróg ekspresowych, co znacząco wpłynie na zrównoważony rozwój regionu.
Warto przypomnieć, że trwa już proces inwestycyjny związany z drogą ekspresową S8 z Wrocławia do Kłodzka, o czym informowaliśmy w naszym serwisie. W synergii z sygnalizowanym w naszym serwisie tzw. „dolnośląskim igrekiem”, arteria ta znacząco przyczyni się do ożywienia społeczno-gospodarczego powiatów dzierżoniowskiego, ząbkowickiego i kłodzkiego, przez tereny których będzie przebiegać.
Zebrał: Filip Macuda Foto: własne, UMwr, UMWD