Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja

Najbliższy weekend będzie należał do zabytkowych pojazdów

KK przez KK
29 lipca 2022
w Komunikacja, Wiadomości
0
Najbliższy weekend będzie należał do zabytkowych pojazdów

źródło: materiały organizatora

Ostatni weekend lipca będzie należeć do zabytkowych tramwajów i autobusów. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na wyjątkowe przejażdżki po Wrocławiu: w sobotę będziemy mieć okazję jeździć przez całą noc przegubowym tramwajem, a w niedzielę na turystycznej linii autobusowej A pojawi się… popularny Jelcz ogórek. 

Kremowo-błękitny tramwaj o numerze 2069 obchodzi w tym roku półwiecze swojego istnienia. Te wyjątkowe urodziny Klub Sympatyków Transportu Miejskiego chce hucznie uczcić. Nocne przejazdy tramwajami cieszą się niesłabnącą popularnością nie tylko wśród miłośników komunikacji. Przyciągają także mieszkańców i turystów. Tak będzie również w najbliższą sobotę.

Wydarzenie organizujemy razem z MPK Wrocław. Przewoźnik udostępni swój dwukierunkowy przegubowiec o numerze G-089. To pojazd gospodarczy, dlatego będzie tylko pozował do zdjęć. My zapraszamy wszystkich chętnych na przejażdżkę na pokład naszego zabytkowego pojazdu – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu.
Wagon typu 102Na o numerze 2069 został wyprodukowany w 1972 r. w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów). To jeden ze 103 egzemplarzy tramwajów z rodziny 102N, które w latach 1969-73 trafiły do Wrocławia. Był to pierwszy w Polce typ przegubowego wagonu tramwajowego.
Tramwaj brał na pokład prawie 200 osób!

Określano go jako wielkopojemny, bo był w stanie przewieźć aż 185 osób, w tym 32 na miejscach siedzących.

W latach 70. był to dla Wrocławia powiew technicznej nowości. Wagon błyskawicznie się rozpędzał i znakomicie hamował. Drzwi były sterowane przez motorniczego elektrycznie, a pasażerowie mogli siedzieć na miękkich siedzeniach – mówi Tomasz Sielicki, historyk transportu. Nie każdy pamięta, że tramwaje te były też nieco szersze od starszych. – W związku z tym torowiska trzeba było rozsunąć, aby wagony nie haczyły o siebie. Ten proces przeprowadzono w większości w latach 70. – dodaje Sielicki.

Przegubowce z rodziny 102 obsługiwały linie we Wrocławiu do 2009 r. Wagon o numerze 2069, będący własnością Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, został wpisany do rejestru zabytków, a w latach 2014-18 przeszedł gruntowną renowację. Podczas prac przywrócono pojazdowi pierwotny wygląd z 1972 r. Dzięki temu teraz możemy świętować jego półwiecze.

Challenger na torach. Nazwali go tak, jak słynny wahadłowiec

Również 50 lat kończy inny zachowany wagon 102Na. Ten drugi należy do MPK Wrocław i służy jako pojazd gospodarczy, głównie do holowania lub przetaczania tramwajów oraz wózków na terenie zajezdni. Wagon o numerze G-089 jest wyjątkowy.

– Z czterech przegubowców wrocławskie MPK stworzyło w 1996 r. dwa dwukierunkowe tramwaje, które miały służyć do wahadłowej obsługi tras podczas remontów. – Właśnie z tego powodu pracownicy zajezdni Borek nazwali ten typ tramwaju mianem Challenger, tak jak słynny wahadłowiec – opowiada Sielicki. Dziś tramwaje dwukierunkowe nikogo nie dziwią. Linie 31 i 32 są przecież obsługiwane przez wagony 19T, które nie potrzebują pętli, aby zawrócić. Wówczas było to jednak niespotykane rozwiązanie.

– Co ciekawe, pierwsza po powodzi w 1997 r. reaktywowana linia 71 w relacji Klecina – Hotel Wrocław obsługiwana była właśnie przez wóz G-089 – dodaje Sielicki.

Pięćdziesięciolecie obu tramwajów Klub Sympatyków Transportu Miejskiego postanowił uczcić wraz z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym.

Przejedź się nocą ulicami Wrocławia. Zobacz godziny odjazdów

W najbliższą sobotę (30 lipca) pojazdy wyjadą w nocną podróż ulicami swojego miasta. Impreza startuje o godzinie 22.30 na pl. Teatralnym (przystanek muzealny „Opera”). Tam przez pół godziny oba przegubowce będzie można sfotografować. O godzinie 23.00 ruszą w trasę przez cały Wrocław. – Po drodze zaplanowano kilka fotostopów. To gratka dla miłośników-fotografów – mówi Krzysztof Kołodziejczyk. Przejazd potrwa około 4 godzin. Koniec planuje się na godzinę 3.00. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Dwie generacje jelczańskich autobusów. Podróż ogórkiem już w niedzielę

Z kolei w niedzielę (31 lipca) na autobusową linię turystyczną A wyjadą dwa autobusy, dzięki czemu będzie ona obsługiwana dwa razy częściej. Na linii pojawią się dwa pojazdy marki Jelcz przedstawiające dwie skrajne epoki. Jelcz M121MB (wśród miłośników otrzymał przydomek „gniot”) to najnowszy zabytek, bo pochodzi z 1996 r. Należy do pierwszej generacji autobusów częściowo niskopodłogowych wyprodukowanych w Polsce. Wówczas określano je jako niskowejściowe, bo niska podłoga znajdowała się w pierwszych i drugich drzwiach. Na owe czasy była to dość nowoczesna konstrukcja. Z dzisiejszej perspektywy pojazd nabiera już cech zabytku. – To atrakcja nie tylko dla miłośników. Każdy może powspominać, jak kiedyś podróżowało się po Wrocławiu – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

Dodatkowo na trasę wyjedzie należący do Centrum Historii Zajezdnia Jelcz 043. – To wersja podmiejska popularnego ogórka, symbolu rewolucji motoryzacyjnej w Polsce lat 60. Pamiętajmy, że to nasz miejscowy produkt, dzieło podwrocławskiej fabryki – Jelczańskich Zakładów Samochodowych, podobnie jak wspomniany Jelcz M121MB – zaznacza historyk Tomasz Sielicki. Na turystycznej linii A poznamy w najbliższą niedzielę początkową i końcową fazę rozwoju tej fabryki.

Oto, kiedy staruje kultowy ogórek. Zobacz godziny

Odjazdy z przystanku muzealnego na pl. Teatralnym w kierunku Centrum Historii Zajezdnia będą miały miejsce o godzinie 11:15, 12:15, 12:45, 13:45, 14:15, 15:15, 15:45, 16:45, 17:15, 18:15. Autobusy na linii turystycznej A wykonują ósemkę: z pl. Teatralnego jadą przez ul. Powstańców Śląskich i ul. Kruczą do Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej, następnie wracają przez pl. Legionów w kierunku pl. Teatralnego, skąd jadą przez ul. Szewską, most Uniwersytecki, ul. Sienkiewicza, most Pokoju i ul. Na Grobli do Hydropolis, po czym przez ul. Na Niskich Łąkach i ul. Traugutta dojeżdżają z powrotem na pl. Teatralny.

Na Wrocławskich Liniach Turystycznych obowiązuje taryfa miejska. Bilety można także kupić u konduktorów.

źródło: materiały organizatora
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Dolnośląskie kluby poznały rywali w Pucharze Polski! [DALEKIE WYJAZDY]

Następny wpis

sanah zagra dziś we Wrocławiu! [SZCZEGÓŁY]

Następny wpis
sanah zagra dziś we Wrocławiu! [SZCZEGÓŁY]

sanah zagra dziś we Wrocławiu! [SZCZEGÓŁY]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nowa droga połączy Wrocław z Lubinem. Dzięki niej nad morze dojedziemy w 4 h!

Nowa droga połączy Wrocław z Lubinem. Dzięki niej nad morze dojedziemy w 4 h!

31 marca 2023
Ktoś wyrzucił do kontenera na śmieci… podwozie samochodu. Ekosystem szuka sprawcy

Ktoś wyrzucił do kontenera na śmieci… podwozie samochodu. Ekosystem szuka sprawcy

31 marca 2023
Kolejny koszmar w Odrze. Z rzeki wyłowiono ciało mężczyzny

Kolejny koszmar w Odrze. Z rzeki wyłowiono ciało mężczyzny

28 marca 2023
WROCŁAW: Wypadek dwóch samochodów osobowych! Na miejscu są strażacy

WROCŁAW: Tramwaj zderzył się z samochodem! Są utrudnienia w ruchu

28 marca 2023
Duży budynek mieszkalny powstanie na Braniborskiej. Znajdą się w nim aż 183 mieszkania

Duży budynek mieszkalny powstanie na Braniborskiej. Znajdą się w nim aż 183 mieszkania

1
Remont Pomorskiej i pl. Staszica wchodzi w kolejną fazę. Spore zmiany już od 1 kwietnia

Remont Pomorskiej i pl. Staszica wchodzi w kolejną fazę. Spore zmiany już od 1 kwietnia

1
Tomasz Kot o roli Bogdana Zdrojewskiego i Powodzi Tysiąclecia [STUDIO FAKTY]

Tomasz Kot o roli Bogdana Zdrojewskiego i Powodzi Tysiąclecia [STUDIO FAKTY]

2
Roboty drogowe na obwodnicy Wrocławia. Będą spore utrudnienia w ruchu

Spora część aut dostanie zakaz wjazdu do centrum Wrocławia? W kwietniu konsultacje społeczne

1
Podmuch przeszłości i światło nadziei

Podmuch przeszłości i światło nadziei – „Pamięć i tożsamość” (1)

2 kwietnia 2023
Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia

Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia

2 kwietnia 2023
Choć minęło sto lat

Choć minęło sto lat… – „Zmierzch – świtem…”

2 kwietnia 2023
Królestwo muzyki

Królestwo muzyki – „Tre Voci – My Way”

2 kwietnia 2023

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Podmuch przeszłości i światło nadziei
Felieton

Podmuch przeszłości i światło nadziei – „Pamięć i tożsamość” (1)

2 kwietnia 2023
Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia
Wiadomości

Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia

2 kwietnia 2023
Choć minęło sto lat
Kultura

Choć minęło sto lat… – „Zmierzch – świtem…”

2 kwietnia 2023
Królestwo muzyki
Kultura

Królestwo muzyki – „Tre Voci – My Way”

2 kwietnia 2023
Mecz przyjaźni nieprzyjazny dobrej piłce. Śląsk remisuje z Lechią 0:0 po fatalnym starciu
Sport

Mecz przyjaźni nieprzyjazny dobrej piłce. Śląsk remisuje z Lechią 0:0 po fatalnym starciu

1 kwietnia 2023
Przełamanie kiedyś przyjdzie. Koszykarski Śląsk w Anglii poszuka odczarowania EuroCup [ZAPOWIEDŹ]
Sport

Demolka w ostatniej kwarcie dała zwycięstwo! Śląsk Wrocław pokonał GTK Gliwice

1 kwietnia 2023

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Redaktor naczelny: Dariusz Nowakowski
Zastępca redaktora naczelnego: Filip Macuda

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad

Ostatnie aktualności

Podmuch przeszłości i światło nadziei

Podmuch przeszłości i światło nadziei – „Pamięć i tożsamość” (1)

2 kwietnia 2023
Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia

Centrum Historii Zajezdnia – miejsce, w którym poznasz historię Wrocławia

2 kwietnia 2023
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Biznes
  • Edukacja
  • Handel

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT