Trwa remont mostu Zwierzynieckiego. Dzisiejszy wygląd most zyskał w 1897 roku, ale dzięki badaniom stratygraficznym poznaliśmy pierwotną kolorystykę przeprawy. Na most wrócą kolory sprzed 125 lat: zielony, bordowy oraz czarny.
Zgodnie z planem prace zakończą się w sierpniu 2022 roku.
Historia mostu Zwierzynieckiego sięga 1655 roku, kiedy powstała tu pierwsza drewniana przeprawa rzeczna. Pod koniec XIX wieku w tym miejscu pojawił się most o konstrukcji doskonale znane wielu pokoleniom mieszkańców Wrocławia.
W październiku 1973 roku most Zwierzyniecki został wpisany do rejestru zabytków i otrzymał ochronę konserwatorską. Ostatni znany nam kolor żółty pojawił się w 1988 roku, a w zeszłym roku rozpoczęliśmy remont obiektu. Remont, który doczyści ten most pierwszy raz od 125 lat i remont, który pozwoli nam przywrócić pierwotny kolor mostu. – mówi Piotr Bujnowski, zastępca dyrektora ZDiUM we Wrocławiu
Trzynaście twarzy mostu Zwierzynieckiego
Przeprowadzone przez Andrzeja Chmielewskiego badania wykazały, że w ciągu 125 lat most Zwierzyniecki został przemalowany aż 13 razy. Pierwsze, oryginalne kolory konstrukcji to zielony w odcieniu oliwkowym i czerwony w odcieniu żelazowym.
Myślę, że będzie to zbliżony kolor – zielony oliwkowy, a balustrady będą w kolorze kasztanowym. Dzisiejsze działania są pierwszymi od 125 lat, kiedy to całkowicie usuwana jest powłoka malarska. Przedtem most był tylko przemalowywany. – dodaje Andrzej Chmielewski, inspektor nadzoru robót antykorozyjnych
Badania stratygraficzne stalowych balustrad i części stalowej konstrukcji umożliwiły zaprojektowanie nowej kolorystyki obiektu. Wyniki prowadzonej przez ostatnie miesiące analizy trafiły do Wydziału Architektury i Zabytków Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, który uzgodnił tę kwestię z Miejskim Konserwatorem Zabytków, Magdaleną Wankowską. Dzięki temu most Zwierzyniecki już wkrótce odzyska oryginalne kolory.
Realizacja inwestycji coraz bliżej końca
Efektem realizacji inwestycji będzie odnowiony obiekt bez zmiany światła poziomego i pionowego pod mostem. Nośność mostu również pozostanie bez zmian, podobnie jak parametry techniczne i użytkowe obiektu. Celem prac jest bowiem przede wszystkim poprawa stanu technicznego obiektu i jego estetyki.
Czyścimy konstrukcję stalową – na części nadjezdniowej została już wykonana pierwsza powłoka gruntująca z nowej farby. Systematycznie schodzimy na dół, łukami, z czyszczeniem konstrukcji. Na dole została wykonana nowa płyta chodnikowa, na której w przyszłości, na koniec remontu zostaną położone płyty granitowe. Tak że most zostanie odtworzony niemalże w stu procentach – tak, jak był wykonany. – mówi Artur Ochmański, kierownik budowy z ramienia firmy Probudowa
Prace potrwają do końca sierpnia 2022 roku.