Nowoczesne pomieszczenia, przeznaczone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, kosztowały ponad 1,7 mln zł. W większości sfinansowane przez UNICEF.
Sale integracji sensorycznej powstały w 32 wrocławskich placówkach oświatowych (w trzech z nich są dwa takie pomieszczenia). Przeznaczone są one dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, m.in. ze zdiagnozowanym autyzmem, zespołem Aspergera, ADHD czy różnymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami. Gabinety te mają średnio 20-30 mkw i wyposażone są w nowoczesne, posiadające niezbędne atesty przyrządy. Są to m.in.: zabawki i klocki o różnej strukturze, piłki, drabinki, huśtawki, domki wyciszające i inne urządzenia stymulujące poszczególne zmysły.
Terapia sensoryczna wspiera rozwój poznawczy, w tym koncentrację, pamięć, logiczne myślenie czy umiejętność rozwiązywania problemów. Maja za zadanie m.in. nauczyć odpowiednich reakcji na bodźce, które dotychczas były błędnie odczytywane przez dzieci. Oczywiście wszystko to realizowane będzie w formie zabawy, adekwatnie do potrzeb danej osoby – mówi dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9 przy ul. Krakowskiej Ewa Lipska-Urbaniak.
Nowe sale sensoryczne powstały w przedszkolach, zespołach szkolono-przedszkolnych, do których uczęszcza najwięcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz we wszystkich 5 poradniach psychologiczno-pedagogicznych w mieście. Największą liczbę wrocławskich dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego były w roku szkolnym 2022/23, bo aż ponad około 4 tys. orzeczeń (to o około 40% więcej niż w roku szkolnym 2021/2022). Ostateczne dane za rok szkolny 2023/2024 będą znane jesienią – wiele dzieci jest jeszcze diagnozowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Szacuje się jednak, że liczba uczniów z orzeczeniami też będzie wysoka.
Nowoczesna placówka oświatowa to nie tylko mury i infrastruktura wokół. To także zapewnienie bezpieczeństwa, opieki oraz potrzeb edukacyjnych – także dzieciom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Dlatego m.in. uruchamiamy kilkadziesiąt nowych oraz doposażamy już istniejące w naszych placówkach sale sensoryczne – mówi Marcin Miedziński z Departamentu Edukacji UMW.
Od września takie sale uruchomione zostaną m.in. w Przedszkolu integracyjnym nr 35, które mieści się w dwóch budynkach. Jesteśmy niezwykle wdzięczni, bo teraz mamy dwa takie pomieszczenia. Z pewnością będą w pełni wykorzystywane, bo jesteśmy placówką integracyjną, w której spora część dzieci wymaga specjalistycznego podejścia i sprzętu. I z roku na rok jest ich więcej. Na ten moment z zajęć integracji sensorycznej korzystać będzie ponad połowa moich przedszkolaków – podkreśla dyrektorka Przedszkola integracyjnego nr 35 Renata Bytnar. Ćwiczenia w salach sensorycznych prowadzić będzie wyspecjalizowana kadra. Także specjaliści z odpowiednimi kwalifikacjami kierować będą dzieci na te zajęcia. W naszych nowych salach mamy sprzęt, który w pełni odpowiada potrzebom terapii integracji sensorycznej. Dzieci podczas ćwiczeń przede wszystkim się bawią. Zabawa jest kluczowym elementem terapeutyczny. Maluchy często nie zauważają nawet, która konkretnie dysfunkcja jest ćwiczona. To dzieję się automatycznie. Pewnie dlatego tak chętnie wracają na zajęcia – podkreśla terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny w Przedszkolu nr 35 Sylwia Machelska.
Poprzez: Monika Dubec / UM Wrocław