Szkoła Podstawowa nr 108 we Wrocławiu jest jedyną w Polsce publiczną szkołą podstawową z międzynarodowym programem International Baccalaureate Primary Years Programme. To efekt 3-letnich przygotowań.
Wrocławska placówka zlokalizowana przy ul. B. Chrobrego dołączyła do elitarnego grona szkół realizujących IB PYP – międzynarodowy program edukacyjny zapoczątkowany przez fundację International Baccalaureate w 1997 r. w Genewie. Podstawowe jego założenia obejmują między innymi motywowanie i rozwijanie dociekliwości dzieci oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Praca w ramach IB PYP to edukacja odpowiadająca na potrzeby współczesnego świata. Program opiera się na transdyscyplinarnym i koncepcyjnym podejściu do nauki. Duży nacisk kładziemy na rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności dzieci. Uczniowie klas I-IV, w których program jest realizowany, to mali odkrywcy, zachęcani do zadawania pytań, samodzielnego poszukiwania odpowiedzi i kreatywnego rozwiązywania problemów – mówi koordynatorka programu IB PYP w SP 108 wicedyrektor Anita Obelnicka.
Szkoła Podstawowa nr 108 we Wrocławiu jest pierwszą w kraju publiczną podstawówką realizującą ten program. Wieloetapowy, kompleksowy proces zakończony autoryzacją trwał trzy lata. Nasza placówka status szkoły kandydackiej uzyskała w grudniu 2020 r. Rozpoczęcie realizacji programu poprzedzone było szeregiem działań wymaganych przez IB. Szczególnie długotrwały i kompleksowy był proces pisania programu badawczego łączącego polską podstawę programową z ramowym programem IB PYP – dodaje Anita Obelnicka.
Ważnym elementem programów edukacyjnych jest świadomość międzykulturowa i znajomość języków obcych. Cieszę się, że dużo uczymy się języka angielskiego. Ta wiedza nam się bardzo przyda. Dobrze też, że mamy zajęcia bez podręczników i pracujemy w grupach, a nie indywidualnie. Dzięki temu nasze lekcje są naprawdę bardzo ciekawe – mówią uczniowie „108-ki”. Obecnie szkoła ta przygotowuje się do złożenia wniosku o utworzenie oddziałów międzynarodowych.
International Baccalaureate zapewnia uczniom na całym świecie wysokiej jakości edukację w ramach trzech programów: Primary Years Programme (PYP – dla uczniów w wieku od 3 do 12 lat), Middle Years Programme (MYP – wiek uczniów: 11-16) oraz IB DP (IB Diploma Programme), będący kursem przygotowującym do Matury Międzynarodowej.
Przykładamy dużą wagę do jakości kształcenia dzieci i młodzieży w naszych placówkach. Dlatego proponujemy i pomagamy we wdrażaniu różnych programów edukacyjnych, także międzynarodowych. Program IB PYP realizuje wartości edukacji przyszłości, która w dużej mierze koncentruje się na potrzebach emocjonalnych i społecznych. Uczniowie są otwarci na nowe umiejętności i wiedzę, pracę w zespole oraz na potrzeby innych. To z pewnością przyda im się na każdym szczeblu edukacji, a docelowo także w pracy – dodaje zastępca dyrektora wydziału Przedszkoli i Szkół Podstawowych UM we Wrocławiu Marcin Miedziński.
- We Wrocławiu program International Baccalaureate (na kolejnych poziomach) realizuje już Liceum Ogólnokształcące nr V. Wprowadzenie Primary Years Programme w Szkole Podstawowej nr 108 doskonale uzupełni miejską ofertę edukacyjną.
- W Polsce program IB wdrożono w 68 szkołach, w tym IB PYP w 12 placówkach. Wrocławska „stoósemka” to pierwsza w kraju publiczna miejska podstawówka realizująca ten międzynarodowy program.
- Od 1997 r. w Liceum Ogólnokształcącym nr V funkcjonują klasy International Baccalaureate Diploma Programme (IB-DP), przygotowujące do Matury Międzynarodowej, a od roku 2006 również klasy International Baccalaureate Middle Years Programme (IB-MYP), przygotowujące do nauki w programie IB-DP). Edukacja IB w „Piątce” obejmuje w ten sposób cały okres nauki w liceum: program IB-MYP w klasach I i II, a program IB-DP w klasach III i IV.
- W oddziale IB-MYP wybrane zajęcia edukacyjne prowadzone są w języku angielskim, natomiast w oddziałach IB-DP realizuje się w tym języku wszystkie zajęcia z wyjątkiem języków.
- Uczniowie IB-DP uczą się w małych grupach. Szkoła umożliwia uczniom oddziałów międzynarodowych MYP i DP przejście na każdym etapie edukacji do oddziału narodowego, a zainteresowanym uczniom stwarza warunki do przystąpienia do polskiego egzaminu maturalnego, na zasadach określonych w polskich przepisach prawa.